En unik hemresa kryddad med oväntade händelser – Viking Glory med besättning närmar sig Åbo
Fisknät i propellern, försvarsåtgärder mot pirater och en simtur i Indiska oceanen har fått plats under Viking Glorys fyra veckor långa färd från Kina. Om en dryg vecka når fartyget Åbo hamn.
Besättningen ombord på Viking Lines nyaste fartyg Viking Glory har haft en fartfylld hemresa mot Åbo. För ungefär fyra veckor sedan, den 28 december, kastade fartyget loss från Xiamen i Kina där det byggdes.
I skrivande stund passerar fartyget kusten utanför Tunisien och väntas nå hemhamnen Åbo om en dryg vecka, den 4 februari.
– Resan har gått helt utomordentligt hittills. Vissa små händelser har kryddat vår tillvaro, men överlag har vi haft en fantastisk sjöresa, säger befälhavare Ulf Lindroos under ett presstillfälle via videokontakt från fartyget.
Tillvaron som Lindroos beskriver består av en rad mer eller mindre oväntade händelser under resan. En av dem skedde i samband med att fartyget stannade utanför Galle i Sri Lanka för att bunkra.
Hård sjögång tvingade Viking Glory att vänta på båten som kom med varor från hamnen. Då hann istället en lokal fiskebåt trassla in sitt fiskenät i Glorys propeller.
– Det var inte allvarligt men vi måste använda dykare för att få bort nätet. Den dagen gick åt till det arbetet.
Simturer och sköldpaddor
Utanför Sri Lanka fick besättningen en unik möjlighet att hoppa i havet från Viking Glorys akterramp. Också fartygets intendent Stig Pernell tog sig ett dopp i det nästan trettio grader varma vattnet.
Besättningen tillbringar den lediga tiden ombord med att promenera på däck eller jogga på bildäcket, som ännu står tomt. Från fartyget har man fått syn på sköldpaddor, delfiner och spjutfiskar.
För tillfället finns ungefär sjuttio personer ombord varav cirka fyrtio tillhör besättningen.
– Vår personal har hela tiden var väldigt positiv, och alla hjälper till med uppgifterna. Exempelvis när vi har fått proviantering i Singapore och i Sri Lanka så deltog alla med att lyfta upp säckarna ombord från små båtar, berättar Stig Pernell.
På torsdag, 27 januari, lägger fartyget till i Gibraltar för att bunkra upp förrådet igen. Samtidigt byts en del av besättningen ut. Antalet personer ombord blir därefter kring hundra.
– Vi får externa företag ombord som fortsätter med färdigställningen av inredningen.
Fartyget väntas nå Köpenhamn den 2 februari. Då stiger ytterligare några personer i besättningen ombord.
Under resan mot Åbo genomgår personalen säkerhetsövningar. Hela Viking Glorys besättning är redan rekryterad och ska också utföra övningarna då fartyget anländer till hamnen i Åbo.
Taggtråd mot pirater
För en knapp vecka sedan passerade Viking Glory Arabiska viken och Adenviken. Området klassas som högriskområde för piratangrepp och besättningen tog till förebyggande säkerhetsåtgärder.
– Vi hade taggtråd och byggde barriärer för att man inte skulle kunna göra angrepp, säger Ulf Lindroos.
Enligt Lindroos har högriskområdet minskat i storlek under senaste tiden och det är sällsynt att fraktfartyg råkar ut för piratangrepp. Innan Viking Glory passerade området förberedde de sig ändå enligt de anvisningar som finns och anlitade också ett finskt konsultföretag för ändamålet.
Mycket förberedelser, mycket gjordes. Ingenting hände. Vi fick inte se en enda pirat.
Ulf Lindroos, befälhavare
Majoriteten av resan mot Åbo från Xiamen ligger nu bakom Viking Glory. Enligt Ulf Lindroos är vädret det enda sannolika hindret för att fartyget inte skulle nå Östersjön i tid.
– Det är fullt möjligt att det kommer en storm som gör att vi blir försenade. Annars ser jag inga större utmaningar.
Viking Glory börjar trafikera mellan Åbo och Stockholm den första mars. Fartyget ersätter Amorella som istället börjar åka från Helsingfors till Stockholm.