Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Kimitoöns kampanj till stugägare får fortsättning – näringslivsnämnden reserverar pengar för kartläggningssedlar

En skylt med Kimitoön.
Bildtext Kimitoön satsar på att locka nya invånare. Arkivbild.
Bild: Amanda Vikman/Yle

Kimitoöns näringslivsnämnd styr pengar till stugägare som överväger att flytta till kommunen. Dessutom uppmuntrar nämnden lokala småföretag att ta ett digitalt kliv.

Näringslivsnämnden i Kimitoön ger grönt ljus för en fortsättning på kommunens kampanj som går ut på att locka folk med fritidshus i Kimitoön till att göra om stugan till en permanent bostad. Nämnden beslöt på onsdagen att reservera pengar för 20 så kallade kartläggningssedlar år 2022. En sedel är värd 500 euro.

Med en kartläggningssedel kan en stugägare betala en byggnadsplanerare för att kartlägga vilka förändringsarbeten som skulle krävas för att stugan ska kunna godkännas som permanent bostad. Stugägare kan ansöka om en kartläggningssedel från kommunen.

"Vi jobbar stenhårt på Kimitoöns attraktionskraft"

Kimitoön erbjöd kartläggningssedlar redan i fjol. Ett tjugotal stugägare tog kontakt med kommunen men alla var till slut inte villiga att låta göra en kartläggning.

Näringslivsnämndens ordförande Johan Fredriksson (SFP) säger att kartläggningssedlarna är ett sätt att locka nya invånare till Kimitoön.

– Vi jobbar stenhårt på Kimitoöns attraktionskraft och strävar efter inflyttning. Vi hade en positiv nettoinflyttning i fjol.

Understöd ska locka företag till webben

På onsdagens möte beslöt näringslivsnämnden också att reservera pengar för 20 så kallade företagssedlar för att uppmuntra lokala företag att utveckla sin verksamhet på webben.

Även företagssedlarna är värda 500 euro styck, och företag kan ansöka om en sedel från kommunen genom att presentera en utvecklingsplan och en kostnadsuppskattning.

– Det är kanske inte i första hand tänkt för stora företag med en etablerad näthandel, utan mer som ett första steg ut på nätet för småföretag. Tanken är inte att sedeln täcker alla kostnader men den är ett incitament för att göra digitala satsningar, säger Johan Fredriksson.