Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Borgå stad belönar tips som leder till nya anställda inom hemvården: "Visst är läget akut – vi har ungefär tio lediga närvårdartjänster"

En närvårdare håller sin hand på en patient.
Bildtext Personalbristen inom hemvården är ett stort problem just nu. Därför prövar Borgå stad nya metoder för rekryteringen (illustrerande arkivbild).
Bild: Aki Lahtinen / Yle

Nu prövar Borgå stad på nya metoder för att locka närvårdare till hemvården. Tips som leder till rekryteringar belönas med en engångsersättning.

Ersättningen betalas både till den närvårdare som rekryteras och till tipsaren. Tipsaren ska vara anställd inom någon enhet i Borgå stad.

Också andra än vårdanställda kan alltså komma med tips om lämpliga personer att rekrytera. Staden hoppas därmed på större synlighet.

– Vi måste hitta på nya sätt att försöka rekrytera vårdare. Det är ett nytt sätt att se om vi lyckas få vårdare intresserade av hemvården, säger Krister Lindman, servicechef inom hemvården i Borgå.

Krister Lindman, servicechef för hemvården i Borgå
Bildtext Krister Lindman hoppas få många förslag på personer staden skulle kunna rekrytera.
Bild: Yle/ Stefan Paavola

Han berättar att staden en längre tid har haft lediga tjänster att erbjuda. Hemvården behöver ständigt personal också för vikariat.

– Visst är läget akut, vi har ungefär tio öppna närvårdarbefattningar. Ansökningar droppar in, men de kommer jättelångsamt. Nu försöker vi aktivera våra anställda och få vårdare snabbare.

Coronaläget gör läget svårt då anställda måste vara sjuklediga. Lindman säger att läget är kämpigt.

– Våra chefer gör ett otroligt jobb för att hitta vikarier; vi har fått allting att gå ihop. Ju längre det drar ut på tiden desto kämpigare blir det. Alla arbetsgivare i Borgåregionen tävlar om samma vikarier.

Också andra kommuner har prövat metoden

Lindman konstaterar att det är svårt att förutse vilken effekt det nya försöket får. Klart är ändå att staden måste försöka med nya metoder att rekrytera, eftersom de gamla inte längre fungerar.

Tanken med försöket är att det ska finnas en tipsare. Om en närvårdare själv söker ett jobb vid staden via till exempel Kuntarekry erbjuds inte engångsersättningen.

Därför lönar det sig för närvårdaren att be någon stadsanställd lämna in tipset.

Krister Lindman hoppas verkligen på många förslag. Han säger att också andra kommuner har prövat systemet, men att han inte känner till deras erfarenheter.

– Om försöket inte ger önskat resultat blir det en jättekämpig vår och sommar. Då måste vi fundera på nya metoder för att hitta anställda.

Hur fungerar det?

  • Belöningen betalas till både tipsaren och den nya närvårdaren när prövotiden för den nya anställda tar slut.

  • Om det inte tillämpas någon prövotid betalas engångsbelöningen vid samma tid som en prövotid skulle ha tagit slut. Belöningen är lika stor för båda två.

  • Summan är 300 euro vid en visstidsanställning på tre månader, 500 euro för en visstidsanställning på sex månader och 800 euro för en visstidsanställning på ett år eller för en tillsvidareanställning.

  • Om samma anställda rekryteras flera gånger under försöket betalas belöningen bara en gång.

  • Den anställda vid Borgå stad ska skicka rekommendationen till hemvårdens servicechef Krister Lindman på telefonnumret 040 575 7758, krister.lindman@porvoo.fi, som kontaktar den eventuella nya anställda och gör en intervju och tar reda på nödvändiga uppgifter.

  • För försöket har gjorts ett lokalt avtal som gäller 1.2.2022–15.6.2022.