Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Bussbolaget Pohjolan Liikenne slutar köra i Västnyland: "Vi har fått betala för att köra kollektivtrafik"

Uppdaterad 01.02.2022 15:38.
Skolbuss på en landsväg.
Bildtext Pohjolan Liikennes linjetrafik i Västnyland upphör i slutet av maj.
Bild: Petteri Bülow / Yle

Den sista maj i år upphör bussbolaget Pohjolan Liikenne att trafikera busslinjerna i Västnyland.

Under våren körs endast en del av den tidigare linjetrafiken. Därför lönar det sig för resenärer att kolla upp de uppdaterade tidtabellerna på Pohjolan Liikennes eller på Matkahuoltos webbplats. Hittills har inga ändringar i tidtabellerna skett utan de införs först senare under våren.

Coronapandemin och det minskade antalet passagerare har orsakat stora förluster för Pohjolan Liikenne.

Tyvärr hade vi inga andra alternativ än att upphöra med den förlustbringande verksamheten

― Vd Heikki Alanko

I början av året inledde bolaget omställningsförhandlingar eftersom verksamheten varit förlustbringande en längre tid. Bolaget meddelar nu att bussdepån i Lojo och andra stationeringsplatser i Västnyland läggs ner.

"Under två års tid har vi gjort en förlust på nästan 2,5 miljoner euro, trots att vi gjort vårt yttersta för att minimera utgifterna. I praktiken har vi betalat för att köra kollektivtrafik i Västnyland", skriver Pohjolan Liikennes vd Heikki Alanko i ett pressmeddelande.

Det kom inte som någon överraskning men roligt är det ju inte

― Tom Hellström, busschaufför

Alanko menar att det inte är möjligt att göra verksamheten lönsam med det antal passagerare som åker med i dagsläget. Bolaget har också begränsade möjligheter att själv påverka biljettpriset, uppger Alanko.

"Den enda möjligheten att behålla kollektivtrafiken i regionen är att myndigheterna köper bussturer av bussbolagen", konstaterar Alanko.

Bussbolaget uppger att regionala myndigheter utreder möjligheten att konkurrensutsätta kollektivtrafiken i Västnyland så att en trafikidkare skulle sköta trafiken enligt avtal.

Inget stöd till bolag på fria marknaden

"Vi har underrättat myndigheterna om vår svåra ekonomiska situation och försökt förhandla om köpturer under en tidsbegränsad period för att säkerställa utbudet av busslinjer fram till en konkurrensutsättning. Tyvärr har myndigheterna inte gått med på det", framför Alanko.

Han är besviken att myndigheterna inte stöder de bussbolag som fungerar på fria marknaden trots det bortfall i passagerarmängder som pandemin inneburit.

"Det är en tråkig situation både för våra kunder och vår personal och det är jag ledsen över. Tyvärr hade vi inga andra alternativ än att upphöra med den förlustbringande verksamheten”, meddelar Alanko.

Ingen överraskning

En av de berörda busschaufförerna är Tom Hellström. Han har jobbat i Pohjolan Liikennes tjänst i 22 år. De sex senaste åren har hans startplats varit depån i Lojo. Han är inte förvånad över beslutet att dra in linjetrafiken i Västnyland:

– Det kom inte som någon överraskning men roligt är det ju inte, säger Hellström.

Passagerarantalet minskade kraftigt i samband med att många började distansjobba istället för att ta bussen till arbetsplatserna i huvudstadsregionen.

– Det har mest varit skolelever i våra bussar men det räcker förstås inte, säger Hellström.

65 sägs upp men kan få nytt jobb

Resultatet av omställningsförhandlingarna innebär att depån i Lojo och verksamhetspunkterna i Ekenäs, Hangö, Nummela, Hyönölä, Högfors, Karislojo och Somero stängs. Samtidigt sägs 65 anställda upp. Bolaget uppger ändå att den största delen av dem kan få jobb på annat håll inom bolaget.

Tom Hellström är själv Esbobo och han tror att det kan bli aktuellt med ett jobb inom lokaltrafiken i huvudstadsregionen.

– Jag har tyckt bra om att köra på landsbygden men förstås är det bra om man har jobb också i fortsättningen, säger Hellström.

Bolaget uppger att kunder kan köpa säsongsbiljetter och seriebiljetter som normalt. Biljetter som blir oanvända löses in av bolaget.

Artikeln har uppdaterats med citat av busschauffören Tom Hellström.