Forskare spår uppsving för kryssningsbranschen – nya fartyg kan öka frakten via Åbo och Nådendal
Specialforskaren Tapio Karvonen vid Åbo universitet tror att också andra rederier gynnas av Viking Lines nya fartyg på rutten Åbo-Stockholm.
Kryssningsbranschen i Finland seglar mot ljusare tider, åtminstone om man får tro specialforskaren Tapio Karvonen vid sjöfartsbranschens utbildnings- och forskningscentral vid Åbo universitet.
Karvonen tror att det finns en stor efterfrågan på kryssningar efter att tillvaron i två års tid präglats av coronapandemin.
– Man har varit mestadels hemma eller i hemlandet. Nu vill man göra något som är bekant från tidigare.
På lokal nivå tror Karvonen att rederiet Viking Lines nya passagerarfartyg Viking Glory kommer att öka passagerarmängderna på rutten Åbo-Stockholm.
– Det är alltid så att när det kommer ett nytt fartyg vill nästan alla uppleva det fartyget, men vi har också sett tidigare att det därtill betyder att andra fartyg får fler passagerare. Många kommer igen ihåg att man kan åka på kryssning mellan Åbo och Stockholm. Det gynnar hela trafiken.
Fraktkapaciteten ökar i sydvästra Finland
Viking Glory kommer att ersätta fartyget Amorella. I och med bytet av fartyg ökar både passagerarkapaciteten och fraktkapaciteten på rutten Åbo-Stockholm.
Nyligen meddelade också rederiet Finnlines att man ökar sin fraktkapacitet på rutten Nådendal-Kapellskär. Tapio Karvonen säger att sydvästra Finland är en naturlig port västerut och bedömer att frakten mellan Finland och Sverige i allt högre grad kommer att gå via Åbo och Nådendal.
– Helsingfors-Stockholm-linjen är kanske den som drabbas mest av det här.
