LillaLuckan bjuder på barnkultur i Åbo – ny verksamhet startade i Gillesgården
Åbo har fått ett nytt kulturrum för svenskspråkiga barn och barnfamiljer. Den så kallade LillaLuckan inledde sin verksamhet i Gillesgårdens källare i centrum i fredags.
I lokalen kommer man att regelbundet ordna familjecafé, klubbar och kulturprogram.
Elin Sundell från informations- och kulturcentret Luckan i Helsingfors berättar att Åbo är den sjunde orten i Finland som får en LillaLucka.
– Vi vill genom LillaLuckan sprida barnkultur och skapa ett rum för barnkultur på svenska. Man upplever mycket skratt och glädje i LillaLuckan bland barn och familjer, säger Sundell.
"Behov finns efter alla år med pandemin"
Barnkulturrummet har hittat sin plats i Gillesgårdens källare som togs ibruk igen efter renoveringen av Verdandihuset. Lokalen har redan tidigare varit hemvist för barn- och seniorträffar.
Källarsalen har inretts med möbelgrupper, leksaker och spel.
– Salen är mysig och fin och vi tänkte att den skulle lämpa sig för LillaLuckan-verksamhet, säger Riku Tuominen, verksamhetsledare vid Luckan i Åbo.
– Verksamheten går ut på att ordna olika programhelheter för barn och barnfamiljer och för aktivering av klubbverksamhet. Det finns ett behov på svenskt håll av denhär verksamheten efter alla år med pandemin, säger barnkulturproducent Gea Schmidt.
Centralt läge en fördel
Att LillaLuckan finns så centralt i Åbo som i källarvåningen i Gillesgården ses som ett trumfkort.
– Läget är helt super eftersom skolelever kan själva komma hit efter skoldagen. Platsen är också på gångavstånd för dagis- och förskolebarn, säger Schmidt.
I fredags inleddes familjecaféet Fredagsmys och i mars startar en pysselklubb för skolelever efter skoldagen. I planerna finns också att olika barnkulturevenemang kunde ordnas i lokalen.
– Vi är öppna för samarbete med till exempel någon teatergrupp eller artist. Finlandssvenska kulturaktörer är i samma båt så det är viktigt med samarbete, konstaterar Tuominen.
En utmaning att locka besökare
Att starta upp ny verksamhet och locka besökare är en utmaning efter en lång period av nedstängningar.
– Det är en liten utmaning att nå ut och här måste vi nog använda många kanaler, säger Gea Schmidt.
Tanken är att verksamheten byggs upp och utvecklas med tiden.
– Vi tar också emot tips om och önskemål på olika typer av verksamhet som kunde platsa in i lokalen, säger barnkulturproducent Kajsa Lindholm.
– Vi hoppas på regelbunden och etablerad verksamhet här i Åbo och att utbudet ska locka många till lokalen, konstaterar Tuominen.
