Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Marinen ska få nya, moderna minsvepare: "Vi planerar för 25–30 år framåt"

Uppdaterad 15.02.2022 17:17.
Ett av marinens minröjningsfartyg till havs.
Bildtext Minsveparna i Kuha-klassen är idag de äldsta fartygen som Marinen använder sig av.
Bild: Försvarsmakten

Marinen planerar att ersätta största delen av sin minröjningsflotta under 2020-talet. De nuvarande båtarna och -fartygen hör till marinens äldsta farkoster, och deras tekniska livslängd är snart slut.

Målsättningen är att genom en anbudstävling anskaffa en helt ny båt- eller fartygstyp, mångsidigt utrustad för olika slags minröjningsuppdrag ända fram till 2050-talet.

– Vår utgångspunkt i ett sådant här projekt är att vi planerar för 25–30 år framåt, säger marinstabens planeringschef, kommodor Jyri Saanio, till Svenska Yle.

Enligt de grundläggande kravspecifikationerna från Försvarets logistikverk handlar det om en fartygstyp som är högst 24 meter lång, med utrustning för att svepa och röja minor av alla slag.

Enligt specifikationerna ska farkosterna också vara försedda med fjärrstyrda och automatiserade egenskaper.

Central förmåga till sjöss

Marinens förmåga att hitta och oskadliggöra minor är en central del av försvaret till sjöss, med tanke på de många och trånga farlederna i den finländska skärgården.

De äldre minsveparna som ska ersättas ingår i Kuha- och Kiiski-klasserna. Marinen har redan avstått från flera av dem, på grund av stigande reparations- och underhållskostnader.

Kuha-klassen omfattar ursprungligen sex fartyg, byggda 1974–1975, men endast två är fortfarande i bruk. Fartygen moderniserades och förlängdes på 1990-talet och de är nu 32 meter långa.

Röjningsbåtarna i Kiiski-klassen byggdes 1982–1984 och är 16 meter långa. Av de ursprungligen sex båtarna är fyra kvar i operativt bruk.

Marinens minröjare detonerar en mina till havs.
Bildtext En röjningsbåt i Kiiski-klassen detonerar en mina till havs.
Bild: Försvarsmakten

Jämfört med marinens pågående miljardprojekt, de fyra nya korvetterna i Pohjanmaa-klassen, är budgeten för de nya minsveparna rätt anspråkslös: marinen räknar med att 20 miljoner euro ska räcka till, även om en option på 15 miljoner euro ingår i planeringen.

Saanio betonar att det är minröjningsförmågan som ska förnyas, inte ett specifikt antal båtar eller fartyg.

Hur många nya farkoster som marinen beställer beror på hur de är utrustade och hur prislappen ser ut. Kuha-fartygens utrustning för röjning av kontaktminor ska moderniseras och flyttas över till den nya fartygstypen.

Saanio vill inte spekulera kring vilka som kan tänkas vara intresserade av att bygga de nya fartygen, antingen i Finland eller utomlands.

Försvarets logistikverk hoppas nu att hugade företag ska höra av sig, och att den egentliga anbudstävlingen kan komma igång under våren.