Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Esbo stad och HUS diskriminerade man i rullstol – mannens mamma lättad över ersättningsförslag: "Det här är unikt!"

Uppdaterad 17.02.2022 12:23.
Christina af Hällström läser ett papper.
Bildtext Christina af Hällström är lättad över att DO föreslår att HUS och Esbo ska betala 2000 euro i ersättning till hennes son. Hon anser att man behandlar personer med funktionsnedsättning hur som helst och det vill hon få ett slut på.
Bild: Carina Bruun-Meyer / Yle

Diskrimineringsombudsmannen anser att Esbo och HUS diskriminerade Christina af Hällströms son som sitter i rullstol. Sonen nekades en undersökning i Alberga hälsostation för att det inte finns en patientlyft där.

Christina af Hällströms son som sitter i rullstol var tvungen att återvända hem från Alberga hälsostation utan att ha blivit undersökt förra hösten. Där finns nämligen inte en patientlyft som skulle ha fått honom upp på britsen. Där fanns inte heller vårdpersonal som kunde ha lyft honom.

Diskrimineringsombudsmannen anser att Hällströms son blev diskriminerad och rekommenderar att HUS och Esbo stad ska betala 2 000 euro i ersättning.

– Jag är så lycklig att jag inte har sovit på flera dagar, säger en lättad Christina af Hällström om förslaget som hon fick ta del av för några veckor sedan.

Esbo stad och HUS ska ännu gå med på förslaget innan mannen får pengarna.

Den här gången får en svårt funktionshindrad person pengarna och det är fint

― Christina af Hällström, mamma till son med funktionsnedsättning

Enligt henne är det ovanligt att en person med funktionsnedsättning får ersättning.

– Det här är kronan på en många års kamp att söka rättvisa för de funktionshindrade. Det är ett fint och ett unikt och någonting som inte hänt förr vad jag vet. Det betyder att personer som är svårt funktionshindrade är på samma nivå som vi andra, säger hon.

– Egentligen är pengarna inte viktiga, men eftersom allt i dagens samhälle mäts i pengar, så vill alla ha ersättning. Och den här gången får en svårt funktionshindrad person pengarna och det är fint, menar af Hällström.

Tröskeln att klaga är hög

Det är första gången hon har gått vidare till diskrimineringsombudsmannen med ett sådant här fall. Med det har inte varit bekymmerslöst tidigare heller.

– Det har hänt många gånger att min pojke varit på Jorvs jour. Han har problem med sin mage och man måste byta blöjor. Och ingen har lyft honom, så min man har varit tvungen att komma med taxi för att lyfta honom. Och han är jurist så inte vet jag om han är den bästa på att lyfta. Det här har kanske hänt tre gånger, säger af Hällström som kollat upp att en lyftanordning kostar kring 3000 euro.

Enligt af Hällström är tröskeln att klaga väldigt hög, eftersom hon inte vill skapa obehaglig stämning och hon tycker att vårdarna är bra.

Vad fick er att gå vidare den här gången?

– Det här var så grovt. Skötarna sa att han kan komma med ambulans. Men då ska han ligga på en bår och det är svårt för min son att ligga på rygg för han är spastisk. Och han hade inget fel, det var bara en liten undersökning. Funktionshindrade måste på något sätt tåla allt. Och man vänjer sig med att de ska bli behandlade hur som helst. Jag vill få ett slut på det.

Enligt af Hällström föreslog man också att hans skulle ta med en lyftanordning från boendet.

– Med den ska han komma till hälsostationen och alla stirrar. Det är att stigmatisera en person med funktionsnedsättning och det har de tillräckligt av redan, säger hon.

af Hällström ser ändå hoppfullt på framtiden i och med diskrimineringsombudsmannens slutsats.

– Jag tror att det här leder till att det på varje hälsostationen kommer att finnas en patientlyft och personalen kommer att lära sig att använda den. Det är jämställdhet och det har Esbo råd med. Det är bara fråga om vilja, säger hon.

"Vi ska bli bättre"

Markus Paananen, hälsovårdsdirektör på Esbo stad, säger att man tar diskrimineringsombudsmannens utredning på allvar. Han kan ändå inte kommentera enskilda fall.

– Vi försöker så fort som möjligt åtgärda de brister som diskrimineringsombudsmannen påpekade, säger han.

Enligt Paananen har man redan börjat utreda situationen med lyftanordningarna i slutet av året och man har kommit fram till att det finns mobila sådana som man även kan använda på hälsostationerna.

– Dessutom finns en möjlighet att vi skaffar några fler så det finns tillräckligt av dem, säger han.

Betyder det att det finns lyftanordningar på varje hälsostation?

– De tar mycket plats och jag kan inte lova att det finns en på alla ställen. Men som utgångspunkt ska alla som behöver en patientlyft få bra service från Esbos hälsovårdstjänster.

Så de kanske inte finns på alla hälsostationer?

– Det får vi se inom en snar framtid. Ifall vi skaffar nya lyftanordningar måste vi se till att de passar i fastigheterna och att personalen kan använda dem så att det är tryggt för patienten. Det är utmanande eftersom de används så sällan.

Paananen säger att diskussionen är viktig, men understryker att bristen på lyftanordningarna inte skapat stora problem i Esbo.

Han tror att läget med lyftanordningarna är bättre inom de närmasta månaderna.

Artikeln uppdaterades 11.30 den 17 februari 2022. I den ursprungliga artikeln stod det i rubriken ersättningsbeslut istället för ersättningsförslag. I den uppdaterade artikeln har också diskrimineringsombudsmannens beslut ändrats till förslag och meningen Esbo stad och HUS ska ännu gå med på förslaget innan mannen får pengarna är tillsatt. Svenska Yle beklagar felet.