Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Ljus i turisttunneln – rederierna börjar kalla tillbaka permitterade

Viking Lines passagerarfärja Amorella glider förbi Folkparkens badstrand i Åbo en tidig morgon då morgonsolen lyser upp allt i gult och orange.
Bildtext Arkivbild. Amorella och de andra bilpassagerarfärjorna mellan Finland och Sverige styr mot ljusare tider.
Bild: Linus Hoffman / Yle

Coronapandemin har slagit hårt mot turismbranschen, och trots att passagerartrafiken mellan Finland och Sverige på något vis fortsatt har alla rederier varit tvungna att permittera personal.

Det har ändå varierat väldigt mycket från person till person hur man upplevt permitteringarna.

– Man har sett både tårar och glada leenden här bland personalen under de här två åren. De med ekonomin i skick har kunnat ta det som en minisemester med utbildningar och kurser, medan de som har mer pressad ekonomi eller stora bostadslån har haft det väldigt mycket tuffare, säger purser Tom Haapala på Viking Lines kryssningsfartyg Amorella.

En man med blå kavaj, blå slips och en namnskylt med texten Amorella, Tom Haapala står i en nattklubb.
Bildtext Enligt Tom Haapala trodde man först att coronan skulle vara något snabbt övergående. Då det sedan klarnade att den fortsätter blev en del väldigt oroliga, medan andra tog det med en klackspark.
Bild: Linus Hoffman / Yle

Då situationen var som allra värst var 43 procent av alla finländska sjömän permitterade.

– Just nu är 13 procent permitterade eller uppsagda, då det normalt brukar vara 5–6 procent. Men då vet vi inte hur många som dessutom har bytt yrke. Det ser vi först i vår då trafiken blir normal igen, säger ordförande Kenneth Bondas vid Finlands Sjömans-Union.

Vändpunkten förbyttes i ny osäkerhet

Under hösten 2021 tyckte rederierna sig redan se en vändpunkt då allt fler kryssningsresenärer bokade resor, men sedan kom coronavirusets omikronvariant in i bilden i december.

Men nu då restriktionerna i Finland börjar lättas, så märks det i antalet passagerare, och rederierna börjar dra tillbaka permitteringarna.

Kenneth Bondas, ordförande för Sjömansunionen i Finland.
Bildtext Kenneth Bondas ser fram mot en fin säsong på Östersjön. Arkivbild.
Bild: Yle

– Då samhället öppnar sig kommer fartygstrafiken att öka kraftigt. Det finns ett enormt behov av att resa, och det börjar med närresor. Det såg vi redan i fjol när finländarna hittade Åland, säger Bondas.

För Tallink Siljas fartyg börjar det se bättre ut, förutom för Silja Serenade, som har varit parkerad vid Ärtholmen i Helsingfors sedan början av januari. Men också hon sätts i trafik igen den 25 mars.

– En del av Serenades besättning har varit permitterad, en del har jobbat på Baltic Princess, men från slutet av mars är nästan alla i personalen på jobb igen, säger kommunikationschef Marika Nöjd vid Tallink Silja.

Kryssningsfartyg i Helsingfors.
Bildtext Silja Serenade (i förgrunden) har legat vid Ärtholmen i Helsingfors sedan början av året.
Bild: Jorma Vihtonen / Yle

Det finns ändå mycket som är osäkert. Det beror på passagerarmängderna och på hur mycket bokningar som kommer in innan man vet hur mycket personal som kan återvända till sina jobb på Tallink Silja.

Två tunga år för de anställda

Vid Viking Line räknar man med att dra tillbaka alla permitteringar före sommaren. Största delen av Viking Lines land- och sjöpersonal har varit permitterad tills vidare, och man hade gjort en uppskattning att permitteringarna kunde sluta i slutet av mars.

– På grund av bakslaget i januari-februari så får vi titta på det på nytt, men fram till slutet av maj ska vi nog ha avvecklat alla våra permitteringar. Men vi följer hela tiden med hur det utvecklar sig, så när vi har passagerare vill vi förstås ha personal som betjänar dem, säger vd Jan Hanses vid Viking Line.

Viking Lines kommunikationschef Johanna Boijer-Svahnström och vd Jan Hanses sitter på var sin sida om ett träbord och ser allvarliga ut.
Bildtext Johanna Boijer-Svahnström och Jan Hanses hade hoppats på ett uppsving i passagerarmängderna redan från början av året. Arkivbild.
Bild: Ann-Christine Karlsson/Ålands radio och tv

På landsidan är ingen helt permitterad. Procentsatsen är 70, någon arbetar mera, en annan mindre, men man kan också bli kallad till merarbete om Viking Line behöver ytterligare folk på jobb.

– De två senaste åren har varit tunga för personalen, att man inte har kunnat jobba, och omikronvarianten var som ett slag i ansiktet, säger Viking Lines informationschef Johanna Boijer-Svahnström, som ansvarar för landpersonalen.

Finnlines har däremot anställt fler

Rederiet Finnlines meddelar att man trots pandemin fortsatt att investera i trafiken mellan Finland och Sverige. Rederiet ersatte fartyget Finnfellow med det betydligt större fartyget Europalink på rutten Nådendal-Kapellskär. Tack vare det har personalstyrkan på Finlandstrafiken tvärtom ökat.

Under den svåraste coronapandemiperioden var också Finnlines tvunget att permittera en del av servicepersonalen, men det berörde inte direkt trafiken mellan Finland och Sverige.

Dessutom var man tvungna att tillfälligt själv sköta till exempel städningen ombord, alltså en del av de uppgifter som normalt sköts av externa krafter iland. På det viset kunde man säkerställa att besättningen ombord hade tillräckligt med jobb.

M/S Finnswan har nyss startat från hamnen i Nådendal.
Bildtext Arkivbild av Finnswan på väg från Nådendal mot Kapellskär.
Bild: Linus Hoffman/Yle

I mejlet till Yle säger Finnlines att man ser fram emot den kommande passagerarsäsongen nu när passagerarrestriktionerna kommer att försvinna.

Finns personalen kvar?

Det kommer att bli svårt att få tag på den arbetskraft som behövs för uppgifterna. Både på Tallink Silja och på Viking Line har många sökt sig till andra branscher och nya yrken.

– Det finns en konstant brist på kockar, också under normala förhållanden. Också på driftsidan, maskinsidan har man brist på personal, så där kan det bli utmaningar, säger Boijer-Svahnström.

På Tallink Siljas Galaxy och Silja Symphony och på Viking Lines Cinderella, som alla seglar under svensk flagg, kunde man inte permittera personal, eftersom det förfarandet inte finns i Sverige, så där sades flera hundra personer upp år 2020. En del av dem har kunnat återvända till sina jobb, åtminstone på deltid.

– På landsidan sades 100 personer upp vid Tallink Silja nu i höstas. En del av dem har bytt bransch, men vi tror att vi får tag på den personal vi behöver både på land och till sjöss, säger Marika Nöjd.

Marika Nöjd, en dam med ljust halvlångt hår, glasögon, svart halsduk och en Rosa Bandet-rosett på sin jacka.
Bildtext Marika Nöjd ser ljus i ändan på tunneln, men det har varit tuffa tider. Arkivbild.
Bild: Matti Myller / Yle

Också vid Viking Line sades 180 personer på landsidan upp hösten 2020.

– Det finns ju andra branscher som inte har lidit lika mycket som resebranschen som har tagit mest stryk under pandemin, så vi har dessvärre folk som har bytt jobb, säger Johanna Boijer-Svahnström.

– Dessutom var det många som nått pensionsåldern som valde att gå i pension, så vi kommer nog att se en hel del nya ansikten då vi väl kör igång fullskaligt, säger Tom Haapala.

Diskussion om artikeln