Reglerna kring telefonförsäljning skärps – nu krävs skriftlig bekräftelse på affärer
Konsumenternas ställning gentemot telefonförsäljning förbättras. Försäljarna måste i framtiden bland annat få en skriftlig bekräftelse från kunden om att affären blir av.
Förslagen om skärpta regler inom telefon- och hemförsäljningen är en del av uppdateringen av konsumentskyddslagen.
En rätt stor förändring är kravet på en skriftlig bekräftelse på affärer som gjorts upp per telefon.
Det företag som vill sälja något per telefon ska efter samtalet lämna sitt anbud till konsumenten skriftligen. Om konsumenten inte i skriftlig form godkänner anbudet, är avtalet inte bindande för konsumenten.
Ångerrätt vid hemförsäljning och bättre reainfo
Samtidigt förbättras konsumentens ställning vid hemförsäljning.
Man inför ångerrätt också när det gäller avtal om varor som har tillverkats enligt konsumentens krav, om avtalet har ingåtts under ett hembesök som konsumenten inte själv har begärt.
Informationen i olika reakampanjer ska också bli tydligare.
Enligt förslaget ska det till exempel framgå det lägsta pris till vilket varan har marknadsförts under de 30 dagar som föregick prissänkningen.
I fortsättningen ska konsumenten också ha rätt till prissänkning och skadestånd, om till exempel marknadsföringen har varit aggressiv eller vilseledande.
Ändringarna ska träda i kraft den 22 maj 2022, utom de som gäller telefonförsäljning. De ska träda i kraft i december i år.
Källa: Justitieministeriet