Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Regelbunden övertid och inga pauser – stora problem inom cafébranschen

Från 2022
kahvia tehdään
Bildtext Inom den senaste tiden har många problem inom restaurang- och caférbranschen uppdagats.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Under de senaste åren har återkommande problem uppdagats inom restaurangbranschen och behandlingen av arbetstagare på olika caféer, snabbmatsrestauranger och etniska restauranger har diskuterats flitigt.

Nu har problem också uppdagats inom den kända cafékedjan Robert´s Coffee, rapporterar nyhetsbyrån STT.

Cafékedjan är en franchisingkedja och enligt olika arbetstagare finns det problem inom ett av de företag som fungerar under kedjan, inte i alla caféerna.

Företaget heter Zeberas och har sammanlagt ett tiotal caféer i Helsingforsregionen. De rapporterade fallen har skett i vissa av de här caféerna.

– En gång brände jag min hand på kokande vatten mitt under arbetsdagen. Men jag fick inte åka hem på grund av det här och arbetade resten av dagen med endast en hand, säger Riina som arbetat vid cafékedjan.

STT har intervjuat elva nuvarande eller före detta arbetstagare vid Zeberas. De har arbetet på företagets caféer mellan åren 2011-2022 i olika slags arbetsuppgifter.

STT har sett alla anställdas arbetskontrakt eller arbetsintyg som bevis på en anställning. Därtill har STT gått igenom meddelanden och sjukintyg.

Arbetsdagar utan pauser

Många anställda vittnar om att de ofta varit tvungna att arbeta utan en möjlighet att ha paus. Fyra anställda säger att de ständigt arbetade utan att ha pauser, trots att de hade arbetsdagar som var över sex timmar långa.

– Under två månader hann jag endast ta en paus då att jag hann sätta mig ner. Det var ständig underbemanning på caféerna.

– Jag jobbade till och med nio timmars arbetsdagar utan att ha paus och det här hände ofta, berättar Tiina.

Till STT säger företaget Zeberas vd Toni Immonen att man inte haft möjlighet att ha pauser på grund av de undantagstillstånd som rått och då har man inte haft möjlighet att ta in utomstående paushjälp.

Enligt honom har bland annat plötsliga sjukfrånvaron under coronapandemin varit en orsak till det här.

Men de arbetstagare STT pratat med säger att det funnits problem med att ha pauser redan före pandemin.

– Vi har tydliga, skriftliga instruktioner till vår personal om att det ingår en paus i arbetsskift som är över sex timmar långa. Jag beklagar att vi inte alltid lyckats ordna med paushjälp till de skift som är så här långa, säger Immonen.

– Men även om vi inte har fått någon paushjälp på plats, så har de anställda ändå haft rätt att ta paus och sätta en skylt där det står “Strax tillbaka” vid kassan.

Men Minni, Kiira, Sanni och Tina säger att det inte varit tillåtet att använda en sådan här skylt. Istället har de blivit tillrättavisade och tillsagda att ta bort skylten. STT har sett ett meddelande där arbetstagare uppmanas sluta använda skylten.

Kaksi espressokuppia kiiltävällä puisella pöydällä.
Bildtext Mång arbetsgarae vittnar om långa dgaar utan möjlighet att hålla paus vid företaget Zeberas caféen.
Bild: ullstein bild / AOP

Oavlönat arbete

Kiira, Ronja och Niina berättar också att de bara fick en kvart på sig att stänga caféet och sköta andra uppgifter relaterat till stängningen, trots att de oftast tog mycket längre att städa undan. Men det här fick de inte betalt för.

Enligt Immonen har företaget inte förutsatt att arbetstagare ska utföra oavlönat jobb.

– Ifall ett arbetspass drar ut på tiden, ska den anställda meddela om det här till sin förman, som sedan ska föra in det här i systemet där arbetsschemat finns.

Det har även funnits problem med sjukledigheter och företagshälsovård, säger de åtta personer som intervjuats av STT.

– Många gånger gick det så att jag själv fick försöka hitta en ersättare till mig själv, då jag ansökte om sjukledigt. Det här efter att ha fått många arga meddelanden, säger Riina.

“En stor besvikelse”

Enligt STT:s uppgifter har arbetstagarna försökt påtala de problem som funnits till företagets vd Toni Immonen.

Men enligt Immonen är många av de uppgifter som kommer fram i artikeln nya för honom och han har inte varit medveten om dem.

– Det är en stor besvikelse för mig om personalen upplever att de inte kunnat lyfta upp problem. Vårt mål är att ha en öppen diskussionskultur inom företaget.

Källa: STT