Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Servicefacket PAM: Problem förekommer i synnerhet på företag med många unga anställda

Kaksi espressokuppia kiiltävällä puisella pöydällä.
Bildtext De senaste åren har det flera gånger uppdagats problem kring hur anställda på olika caféer bahandlas.
Bild: ullstein bild / AOP

Servicefacket PAM:s ordförande Annika Rönni-Sällinen säger att problemen inom branschen tycks hopa sig på arbetsplatser med många unga anställda.

Rönni-Sällinen kommenterar frågan med anledning av STT:s nyhet om problem inom ett företag som fungerar under kedjan Robert’s Coffee.

Rönni-Sällinen säger att unga kan vara mera sårbara i problematiska situationer. Hon tror att de unga dels kan sakna kunskaper och dels inte våga berätta om eventuella problem.

Situationen förvärras enligt henne om det inte finns en förtroendeperson.

Arbetsplatser måste enligt lagen ha en arbetarskyddsfullmäktig, men det är upp till de anställda att välja en förtroendeperson.

Rönni-Sällinen säger att PAM kontaktas cirka 40 000 gånger per år om frågor som gäller löner, arbetstider och semestrar. Hon säger att publiciteten kring problemen har ökat på sistone.

Enligt Rönni-Sällinen brukar publiciteten vanligen leda till att företaget börjar kartlägga och åtgärda problemen.

Källa: STT