Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Allt fler vänder sig till Brottsofferjouren – i Västnyland hade 55 procent fler kontakt med en stödperson i fjol än under 2020

Uppdaterad 22.02.2022 13:35.
En kvinna sitter och pratar i telefonen vid en dator.
Bildtext Den svenskspråkiga telefonjouren tar emot samtal i två timmar under vardagar.

Antalet människor som tar kontakt med Brottsofferjouren ökar, både nationellt, på svenskt håll i Finland och lokalt i Västnyland.

I fjol använde sig 590 personer av Brottsofferjourens svenskspråkiga service. Året innan det var antalet klienter 420 stycken.

Också antalet svenskspråkiga som tog kontakt med telefonjouren dubblerades förra året, 100 samtal mot 50 stycken år 2020.

En orsak kan vara att Brottsofferjouren lyckats marknadsföra sina tjänster och att allt fler känner till att det finns sådan service att få även på svenska, tror Janiina Mieronkoski som jobbar som handledare vid Brottsofferjouren i västra Nyland.

Brottsofferjouren erbjuder information som kan vara till nytta under en brottsprocess. Det finns också frivilliga som fungerar som stödpersoner. En stödperson kan vara till hjälp under hela brottsprocessen, allt från att man tar kontakt med polisen till att brottet behandlas i domstol.

Få hjälp - också anonymt

I Svenskfinland kan det ibland finnas en oro för Ankdammensyndromet, att folk är rädda för att det är någon som man känner som svarar och att man då kanske inte vill berätta så mycket, säger Mieronkoski.

Hon lyfter fram att den svenska telefonjouren har jourande personal som kommer från olika delar av Svenskfinland och Åland. Den som ringer behöver inte uppge sitt namn utan man kan också vara anonym.

– Vi försöker hålla låg tröskel för folk att ta kontakt. Så att det inte hänger på om man vågar ta kontakt eller inte, säger Janiina Mieronkoski.

Porträtt på en kvinna med glasögon som står framför en buske med mörka blad och små gula blommor.
Bildtext Janiina Mieronkoski är handledare i Västnyland. Arkivbild.
Bild: Anna Björkqvist / Yle

Också i Västnyland har antalet personer som fått hjälp av Brottsofferjouren ökat. Ungefär 55 procent fler personer var i en stödrelation år 2021 i jämförelse med år 2020. Då är det frågan om stödrelationer där det varit tre kontakter eller flera.

Mieronkoski tror att en delorsak kan vara att det skett en viss ökning av vissa typer av brottsfall i Västnyland, bland annat våldsbrott. Samarbetet med polisen och andra parter fungerar också bättre.

Så här tar du kontakt med Brottsofferjouren

Du som utsatts för eller blivit vittne till ett brott kan ta kontakt med Brottsofferjouren.

Du når den hjälpande telefonjouren på numret 116 006.

Den svenskspråkiga telefonjouren betjänar vardagar klockan 12-14. På finska kan du få service vardagar klockan 9-20.

Juridisk rådgivning ges enbart på finska på telefonnummer 0800 161 177 måndag till torsdag klockan 17-19.

Alla tjänster vid Brottsofferjouren är gratis, med undantag telefonkostnaderna. Att ringa kostar lika mycket som ett vanligt samtal.

Via den här länken hittar du kontaktuppgifter till Brottsofferjourens svenskspråkiga personal.