Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Fenomen: Bokomslag som är så lika att det är svårt att skilja dem åt – "Det krävs mod att sticka ut"

En mörkhårig kvinna framför en bokhylla.
Bildtext Johanna Bruun är grafisk designer och gjort omslagen till flera kända författares böcker.
Bild: Johanna Bruun/privat

Förlagen vill att läsaren snabbt ska känna igen böckerna, men har en del omslag börjat bli alltför lika? Grafiska designern Johanna Bruun ser flera förklaringar till likriktningen. – Sociala medier har ökat kravet på tydlighet.

Man ska inte döma boken efter omslaget, heter det men i dag verkar det motsatta råda: omslaget ska genast bekräfta bokens innehåll i en värld där kundens tålamod ofta är kort.

En bortvänd kvinna och en snirklig text på omslaget för feelgood-böckerna, svartvita porträtt på biografier över män eller grafiska färgstänk med stor text för New York Times-bästsäljare – låter det bekant? Att varje genre ofta följer en viss stil är bekant sedan länge. Men har omslagen rentav börjat bli för lika?

Den frågan ställs av den amerikanska sajten Print Magazine som uppmärksammade de häpnadsväckande likriktade bokomslagen i slutet av förra året. Sveriges Radio rapporterade nyligen om att omslagen till feelgood-böcker blivit så lika att läsarna inte minns om de redan läst boken.

– De ser nog exceptionellt lika ut. Förlagens uppgift är att se till att det där inte händer, säger Timo Julkunen, vd för WSOY, när han ser omslagen i Print Magazine.

Trender kommer och går men alltför likriktade pärmar är inte bra, anser han.

– Inom vissa genrer, speciellt inom spänning, feelgood eller underhållning finns en fara att man börjar röra sig mot samma designelement om man inte är uppmärksam. Genom en bra grafisk design kan man nog skilja på pärmarna bara man lägger ner tid.

En bokhylla med omslag på bortåtvända kvinnor i historiska kläder.
Bildtext Bokhandeln i Eksjö i Sverige har skapat en hel hylla med böcker där omslagen visar kvinnor klädda i historiska kläder som vänder sig bort, för att illustrera fenomenet.
Bild: Lovisa Buvhammar / Sveriges Radio

Sociala medier inverkar

Johanna Bruun är grafisk designer och har gjort omslagen till flera kända författares böcker, bland annat för Kjell Westö och Juha Itkonen. Hon följer med också internationella boktrender och känner igen fenomenet med likriktade pärmar.

– Jo, det här exemplet med feelgood-genren stämmer säkert. Och exemplet ur Print Magazine exemplifierar ännu tydligare de trender som gäller för tillfället. Effektivt, enkelt, tydligt och klart som är sådant inne nu.

Vad beror likriktningen av omslagen på då?

En vägande faktor tror Bruun är bokbranschens svårigheter med att sälja lika mycket som tidigare, och att man inte vågar ta stora risker. En annan förklaring är att böckerna i allt högre grad syns på digitala plattformar och på sociala medier som Instagram, som blivit en viktiga kanaler för marknadsföring och synlighet.

På sociala medier syns omslaget dessutom i ett ganska litet format, vilket ökar kravet på tydlighet.

– Folk fotar sina böcker och hashtaggar med #bookstagram. I ett inlägg där man ser boken i ett litet format är det viktigt att kunna se titeln, vem som skrivit den och vad det är för bok. Omslaget måste därför vara ganska effektivt och lätt att känna igen.

Som ett tredje exempel nämner Bruun ljudboken och att grafikern måste göra ett omslag som fungerar både som rektangel för den fysiska boken och som fyrkant för ljudbokens ikon.

– Det påverkar också kompositionen. En ganska enkel bakgrund med bara titeln och författarens namn är ju effektivt.

Ett bildcollage med tre bokomslag som består av en bakgrundsfärg och bokens titel.
Bildtext Typografiska omslag med tydlig stor text och färger är trendigt nu.

Tydlighet och färger trendar

Just nu är det de typografiska omslagen med tydlig stor text med olika mönster eller abstrakta element som är trendiga.

– Man kan inte ha både en stor och tydlig text och en väldigt talande illustration samtidigt. Överlag är abstrakta bilder och ganska expressiva uttryck nu stort inom konsten, liksom retrovibbar från 70-, 80- och 90-talet inom visuell konst överlag.

– Det är också mycket färger inom kultur nu vilket är intressant med tanke på vår att vår verklighet är ganska dyster. Jag vet inte om det hänger ihop med någon sorts eskapism.

Vilken är balansen mellan att läsaren ska känna igen en viss genre och att boken ändå ska kunna sticka ut? Här anser Bruun att det beror på genren. Medan igenkänningen är viktig inom science fiction eller feelgood kan det inom en annan genre vara viktigt att utmärka sig unikare, menar hon.

– Ett omslag är lite som textens förpackning, man vill inte att den ska signalera helt fel innehåll. Men alltför likriktade bokomslag blir tråkigt. Mycket av det kreativa arbetet och samspelet mellan text och bild faller bort om det bara är en abstrakt bakgrund med text på.

Bruun som främst har designat omslag för Förlaget M upplever själv att hon har fria händer även om både författarna och förläggarna kommer med önskemål.

– Det är också upp till mig att läsa texten, titta på hur man brukar formge böcker inom just den genren och spela med det. Ofta kan jag utöver Förlagets önskemål också erbjuda en helt egen idé, som oftast vinner.

Hon beskriver den skapande processen som kreativ och intuitiv.

– Det handlar om en kristallisering av något som boken handlar om, speciellt kanske stämningen eller något visst element. Jag försöker inte berätta hela bokens historia på omslaget.

Hur ska böcker då kunna sticka ut i det enorma utbudet om alla följer samma trend?

– Det är en bra fråga. Om alla kör med samma taktik går det ju inte att sticka ut. Där krävs det mod att våga sticka ut. Jag får mycket feedback, ofta att titeln ska vara tydligare och större. När det gäller någon lågmäld poetisk känslig helhet skulle jag gärna göra en bok med titeln bara på ryggen, men det är kanske lite för avant garde.

Diskussion om artikeln