Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Många känner ångest över världsläget – psykoterapeut: "Så här lindrar du din oro"

Uppdaterad 07.03.2022 10:56.
Katri Kanninen sitter i en soffa med en mugg i knät.
Bildtext Det är bra att fortsätta med sina vardagliga rutiner då världsläget skapar ångest, säger psykoterapeut Katri Kanninen.
Bild: Shortum Oy

Precis när vi trodde att vi snart slipper coronan och kan börja leva ett mer normalt liv – då kom kriget i Ukraina. Många upplever situationen som väldigt ångestfylld.

Att många finländare nu känner stor oro märks tydligt hos psykologen och psykoterapeuten Katri Kanninen.

– Det är verkligen massor av människor som tar kontakt just nu. Också många företag tar kontakt och behöver råd då de anställda mår dåligt och inte kan jobba för att de inte klarar av att sova på nätterna. Det finns också många företagare som samarbetar med Ryssland som är oroliga för sitt levebröd, säger Kanninen.

Katri Kanninen jobbar till vardags på sin mottagning i Esbo men är också involverad i den nya utbildningen av psykoterapeuter vid Åbo Akademi.

Enligt henne är det nu viktigt att oroliga får prata av sig.

Hon betonar att det inte finns "fel" sätt att reagera på hemska nyheter. Alla har olika bakgrund och det vi har varit med om tidigare i livet påverkar hur vi tacklar det vi ser och hör nu.

– Vissa är mer sårbara på grund av sitt temperament, sin ålder, egna traumatiska upplevelser eller för att man själv råkar vara inne i en livskris. Då är det naturligt att man reagerar starkt, det blir för mycket helt enkelt, säger Kanninen.

Bra med normal vardag

När det stormar i världen är det bra om vardagen hemma fortsätter som normalt. Det är nyttigt att göra annat än att tänka på nyheterna.

– Vi vet att om man ältar så blir det värre. Också en arbetsplats borde kunna vara en frizon. Om man bara pratar om hemska saker i kafferummet kommer de känsligaste inte längre att vilja sitta där, säger Kanninen.

Många av oss börjar ändå morgonen med att ta upp telefonen och läsa de senaste händelserna gällande kriget i Ukraina. Sedan fortsätter man att följa nyhetsrapporteringen till sena kvällen. Hur vettigt är det egentligen?

Enligt Katri Kanninen visar forskning att det finns ett klart samband mellan stor konsumtion av nyheter och depression eller ångest. Därför borde man begränsa nyhetsflödet.

Om man bara pratar om hemska saker i kafferummet kommer de känsligaste inte längre vilja sitta där

― Katri Kanninen

Samtidigt är det inte så svartvitt eftersom människor är olika.

– Vissa är mer känsloorienterade, vissa mer faktaorienterade, och därför reagerar vi olika. Den känsloorienterade påverkas lättare negativt av nyheterna och ångesten kan öka. En faktaorienterad kan bli lugnad av att läsa nyheter eftersom den då upplever att den har läget under kontroll, säger Kanninen.

Här gäller det att fundera till vilken grupp man själv hör, menar Kanninen. Om du känner att du inte mår bra av att ständigt följa nyheterna är det skäl att sålla i flödet.

– Men vi blir lätt beroende av "domedagsskrollande". Det är en stark känsla och vi människor gillar starka känslor, även om de kan vara negativa, säger Kanninen.

Stressen gör oss argare

Enligt Katri Kanninen har också parterapeuter märkt att många par nu tar kontakt för att reda ut gräl och frustration i familjen. Ett spänt läge skapar lätt aggressioner och när man är stressad uppfattar man kanske inte varför man är så arg på sin partner.

– Det är möjligt att den ena är mer faktabaserad och vill prata detaljer om kriget, medan den andra är känsligare och skulle behöva tala om nåt trevligare. Då kan det bli krock.

Demonstration mot kriget i Ukraina på torget i Ekenäs i Raseborg.
Bildtext Läget i Ukraina är just nu i mångas tankar. Sociala medier fylls av färger från Ukrainas blågula flagga.
Bild: Patrik Rosström / Yle

Katri Kanninen tipsar om att det just nu gäller att lyssna på hur du själv mår och fundera på vad som ökar oron eller stressen.

En person som går på högvarv kan behöva lugna ner sig genom att djupandas eller genom yoga. En som är handlingsförlamad av oro kan behöva få upp pulsen och ta sig ut och springa.

– Ät normalt, gå till jobbet, gå till butiken, prata med dina närmaste, sporta, ta en varm dusch. Låt inte skräckscenarier fylla dina tankar. All typ av beröring är också bra. Men om ångesten blir för stark finns det många instanser som kan hjälpa, också via chatt, säger Kanninen.

Berätta gärna i artikelns kommentarsfält, hur gör du för att må bra just nu?

Katri Kanninen intervjuades av Camillla Andelin och Joakim Rundt i Yle Vegas Ukrainakväll.

Diskussion om artikeln