Smärtgränsen börjar vara nådd vad gäller bränslepriset uppger österbottningar: "Det här begränsar redan mitt liv"
Kirsti Ikola matar in kortkoden och betalar, väljer pump 1. Det bär emot men måste göras för tanken är tom, säger hon. Flera av de bilister vi träffar på en bensinstation i Vasa uppger att bränslepriset redan inverkar på deras livsstil.
Kirsti och Sakari Ikola bor centralt i Vasa. Idag uträttar de en rad ärenden i och utanför centrum. De har valt bilen eftersom det annars skulle bli för lång väg att bära på tunga matkassar.
Men det svider rejält då det är dags att tanka dieselbilen.
– Det här priset är nog alldeles för högt, snart 2,40. Men vad kan man göra, vi behöver ju bilen. Vi bor i centrum och kan förstås välja att promenera till en mindre mataffär. Och det gör vi redan allt oftare, säger Kirsti.
Hon är ändå inte villig att pruta på de regelbundna resorna ut till sommarstugan, dit är det 60 kilometer tur och retur.
– Men om det blir över tre euro litern blir det nog alldeles omöjligt.
Bestämde sig för elbil
Medan Sakari Ikola ställer sig och tankar svänger Patrik Ståhl in till pumpen intill. Han kör en bensinbil och noterar priset på 95-oktanigt bränsle: 2,27 euro.
– Det här priset känns nog och jag tänker redan på hur mycket vi kör, säger Ståhl.
Precis som de flesta andra som Yle Österbotten möter den här torsdagseftermiddagen anser Ståhl att han i viss mån är beroende av bilen. Den går inte att byta bort helt. Men den går att byta ut, och det beslutet är redan fattat uppger han.
– Vi har bestämt att vi skaffar elbil nu. Vi har funderat på det redan länge och jag stöder den utvecklingen, för jag tycker inte att vi borde använda fossila bränslen mera.
Ståhl väljer att inte tanka fullt, men det är mest för att han har bråttom till ett möte och måste iväg. En annan man säger att han uttryckligen kommit för att tanka fullt.
– Det är lika bra att fylla tanken till max, priset kan vara ännu högre imorgon. Just nu borde man egentligen ha en cistern där hemma som man kunde fylla med bensin.
Påverkar de här priserna din livsstil på något sätt?
– Det gör det faktiskt. Jag kör bara det som är absolut nödvändigt. På så sätt begränsar det här redan mitt liv.
En skymf mot den som inte kan ta bussen
För den som vill och vågar går det att följa med prisutvecklingen på polttoaine.net.
Dagens siffror visar att bränslepriset under torsdagen redan på en del orter gått över följande smärttröskel, 2,5 euro, bland annat i Utsjoki och i Björneborg. Medelpriset låg under torsdagen på 2,27 euro för diesel, 2,20 för 95E och 2,29 för 98E.
Kirsti Koski har en liten bil som tack och lov inte drar mycket bensin, det är hon tacksam över nu.
– Jag är pensionär så jag kan dessutom i viss mån välja hur mycket jag kör.
Prisstegringen är i storleksklassen 30-40 cent per liter på ett par veckor, men Koski ifrågasätter det inte.
– Om man tänker på vad som händer i världen just nu så är det här förstås en naturlig följd av det. Men nog svider det då man betalar.
En man i 20-årsåldern kliver ur sin bil intill Koskis och börjar tanka. Han tänker annorlunda än Koski och tycker att det börjar bli dags för finländska politiker att agera i frågan.
– Hälften av min lön går just nu åt till att betala för bränsle. Det är 25 kilometer hemifrån till jobbet och det går inga bussar den tid jag måste iväg på morgonen. De här priserna är en skymf mot alla dem som verkligen är beroende av egen bil.
Så är den här frågan politisk för dig?
– Absolut. Jag tycker som Sebastian Tynkkynen (sannfinländsk politiker, red.anm.) som har sagt att skatten på både bensin och diesel borde sänkas för ett par år framåt. Det här priset är skandalöst.