Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Åland ska välja vem som börjar flyga Åbo-Mariehamn – upphandlaren säger att intresset varit stort

Wizz airs flyg i vitt, rosa och blått har landat på Åbo flygplats och folk håller på att stiga ur planet.
Bildtext Vem ska börja trafikera rutten Åbo-Mariehamn? Ålands landskapsregering kan fatta beslut om det nästa vecka. Arkivbild på Åbo flygplats.
Bild: Linus Hoffman / Yle

Flygrutterna Åbo-Mariehamn och Mariehamn-Stockholm blev utan flyg i januari när bolaget Air Leap ansökte om företagsrekonstruktion. Nu söker Ålands landskapsregering ersättare för rutterna.

Ålands landskapsregering har fått flera anbud från flygbolag som vill flyga rutterna Åbo-Mariehamn och Mariehamn-Stockholm. Det säger Per-Erik Cederkvist som är upphandlare vid Transportbyrån på Åland. Deadline för att lämna in anbud var den 8 mars, och nu utvärderar Transportbyrån de anbud som kom in.

Cederkvist säger att antalet anbud är fler än ett, men han avslöjar inte exakt hur många som kommit in eftersom upphandlingsprocessen inte är slutförd. Han säger ändå att intresset för rutterna varit stort.

– Man kan genom intressefrågan kanske räkna ut att det inte är ett bolag som lämnat anbud utan att de kanske är flera, säger Per-Erik Cederkvist.

Enligt Cederkvist är målet att man ska kunna fatta beslut om vilket flygbolag som väljs nästa vecka.

Förra flygbolaget slutade abrupt

Flygrutterna Åbo-Mariehamn och Mariehamn-Stockholm blev utan flyg den 24 januari när det svenska bolaget Air Leap ansökte om företagsrekonstruktion och omedelbart slutade flyga rutterna.

I samband med det försvann också patientflygningarna mellan Mariehamn och Åbo, men det bortfallet lyckades Ålands landskapsregering lappa genom att snabbt teckna avtal med flygbolaget JS Aviation.

Den upphandlingsprocess som nu är i gång gäller en tidsperiod på sju månader, och Ålands landskapsregering hoppas att det nya flygbolaget kan börja trafikera rutterna den 28 mars.

En ny upphandlingsprocess kommer sedan att inledas för tiden efter sjumånadersperioden. Då är målet att teckna ett betydligt längre avtal.

– Förmodligen blir det fyra år, säger Per-Erik Cederkvist.

Diskussion om artikeln