Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

"Dags för Borgå att få hyrbara elsparkcyklar" – fullmäktigemotion vill sätta fart på processen

Emilia Mattsson i Borgås stadspark.
Bildtext Emilia Mattsson säger att hon varmt stöder delningsekonomi, därför tycker hon att Borgå borde skaffa hyrbara elsparkcyklar innan alla hinner köpa egna.
Bild: Hanna Othman / Yle

Fullmäktigeledamot Emilia Mattsson, SFP, vill ha hyrbara elsparkcyklar till Borgå och har lämnat in en fullmäktigemotion om saken. Hon ser att elsparkcyklarna skulle underlätta för stadens invånare att ta sig fram.

– Jag tycker att Borgå behöver elsparkcyklar eftersom kollektivtrafiken är så bristfällig. De skulle vara ett bra komplement, säger Mattsson.

Det är inte staden som skulle vara ägare till elsparkcyklarna, utan hon föreslår att det skulle skötas på samma sätt som i andra större städer och att ett företag skulle komma och driva verksamheten.

Elsparkcyklarna har inte alltid tagits emot endast med öppna armar i andra städer, utan de väcker också en hel del irritation.

– Därför föreslår jag att vi skulle införa det här på test. Vi kan inte veta hur det skulle fungera i vår stad innan vi försöker.

Man på elsparkcykel.
Bildtext Elsparkcyklar har redan funnits i några år i Finlands större städer.
Bild: Matti Myller / Yle

Emilia Mattsson föreslår också att elsparkcyklarna åtminstone till en början kunde fungera på en tre kilometers radie från torget. Då kunde man exempelvis lätt rulla ner till centrum från Huktis.

Hon föreslår också hastighetsbegränsningar för dem. Exempelvis kunde de ha en max hastighet på 15 kilometer i timmen i centrum, 25 kilometer i timmen utanför centrum och 10 i Gamla stan.

Hastighetsbegränsningar kunde möjligtvis förhindra en del olyckor. Exempelvis har olyckor som sker med elsparkcyklar ökat enormt mycket i Helsingfors, och sjukhusräkningarna faller förstås på skattebetalarna.

– Jag tycker det är synd att inte användarna är mera försiktiga. En som är oansvarig påverkar hur de andra betraktas, säger Mattsson.

Emilia Mattsson i Stadsparken i Borgå.
Bildtext Mattsson har hittills fått både positiva och negativa kommentarer. En del tycker inte att elsparkcyklarna passar i Borgå eftersom det är en historisk stad.
Bild: Hanna Othman / Yle

Ifall Borgå inför hyrbara elsparkcyklar så tycker hon att staden ska fundera på hur de kan göras tryggare att använda. Många städer i Finland har redan hunnit testa olika metoder, vi kunde lära oss av dem.

Exempelvis har Åbo målat tydliga parkeringsplatser för elsparkcyklarna så att de inte ska ligga och skräpa var som helst. I Vasa har modellerna hjälm, ringklocka och blinkljus.

Mattsson drar det så pass långt som att hon tror att elsparkcyklarna kunde minska antalet bilar i centrum.

– Om de som bara bor en bit ifrån hoppar på en elsparkcykel istället så kommer det att finnas bättre med parkeringsplatser för de som måste ta bilen in från landsbygden.

En orange elsparkcykel är parkerad i en ruta på gatan enkom för elsparkcyklar.
Bildtext Parkeringsrutor för elsparkcyklar i Åbo.
Bild: Linus Hoffman/Yle

Trafikingenjör Hanna Linna-Varis vid Borgå stad säger att det är privata företag som driver uthyrningen av elsparkscyklar, och om något företag är intresserade så är de välkomna. Tillsvidare har staden inte skrivit kontrakt med någon, och tiden får visa hur intressant företagen tycker att Borgå är.

På Borgås gator är de flesta som Yle Östnyland talar med positiva till tanken att inför hyrbara elsparkcyklar. Ett par äldre personer vill inte ställa upp på intervju eftersom de ändå inte skulle använda elsparkcyklarna, menade de.

Men Sini Lindblad och Ellen Strömfors meddelade att de gärna skulle använda elsparkcyklarna om de dök upp i stadsbilden.

– Det låter ju bra, man kunde röra sig snabbare inom staden. Jag tror att många skulle använda dem, säger Strömfors.

Flickorna misstänker att också i Borgå kunde de leda till en del olyckor och att de knappast skulle parkeras fint på sidan av vägen här heller.

Sini Lindblad och Ellen Strömfors vid busstationen i Borgå.
Bildtext Sini Lindblad och Ellen Strömfors.
Bild: Hanna Othman / Yle

Möjligtvis kunde flickorna tänka sig använda elsparkcyklarna till att åka från Lundi till Konstfabriken, men Lindblad säger att hon i och för sig ofta redan rör sig de här sträckorna med sin cykel.

Janne Tallqvist säger att han kunde tänka sig använda elsparkcyklar till korta resor, som inte alltid ens behöver ha ett mål. För skojs skull kunde det också vara roligt att åka runt med dem.

– Det låter som en bra idé att testa dem i Borgå, men garanterat skulle de skräpa på gatorna här också, säger Tallqvist.

Han ser det inte som en dålig idé att elsparkcyklarna skulle komma med tillhörande hjälm för att minimera olyckor, men han undrar hur det logistiskt skulle fungera.

Janne Tallqvist och hans vän sitter på en bänk på Borgå torg.
Bildtext Janne Tallqvist njöt av solen på ett ännu snöigt Borgå torg.
Bild: Hanna Othman / Yle

– Det skulle vara helt roligt om de kom till Borgå. Jag kunde tänka mig åka till butiken eller simhallen med dem, eller att bara åka runt med kompisarna, säger Alvin Penttilä som just nu mest rör sig till fots eller med cykel.

Diskussion om artikeln