Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

SAS siktar på att flyga till Vasa igen efter sommaren: "Amapolas nya rutt förändrar sannolikt inte våra planer"

Ett SAS-plan vid Vasa flygplats.
Bildtext Arkivbild. Det börjar vara en tid sen man såg SAS-plan i Vasa.
Bild: Yle/Antti Kuusiniemi.

Det att en rutt mellan Karleby-Jakobstad och Stockholm öppnar i maj torde inte påverka läget för Vasa flygplats. SAS har planer på att återvända till Vasa efter sommaren.

Det svenska bolaget Amapola Flyg börjar trafikera mellan Karleby-Jakobstad och Arlanda från och med den andra maj. Amapola har samarbete med SAS, vilket underlättar anslutningsflyg för den som fortsätter från Arlanda.

Vad gäller Vasa flygplats har SAS inte haft någon trafik under pandemin. Och en fråga som uppstår är om rutten som nu öppnas mellan Karleby-Jakobstad och Stockholm kommer att inverka negativt på intresset att återuppta flygandet till och från Vasa.

– Jag tror inte att det påverkar nämnvärt. Vi har en kontinuerlig diskussion med SAS och de fortsätter visa intresse. Vi har ju också tidigare haft ett läge där man kunnat flyga från såväl Vasa som Karleby-Jakobstad till Stockholm, säger projektchef Peter Källberg på Vasaregionens utvecklingsbolag Vasek.

En man står på trottoaren ivid en esplanad
Bildtext Peter Källberg.
Bild: Yle/Roger Källman

SAS planerar återvända efter sommaren

Kommunikationsdirektör Karin Nyman på SAS säger att bolaget planerar att återuppta trafiken till Vasa efter sommaren.

– Amapolas nya linje kommer sannolikt inte förändra vår plan utan det är troligt att återstarten efter sommaren kvarstår, säger Nyman.

Dock konstaterar hon också att man hela tiden gör förändringar i trafikprogrammet utifrån den kapacitet man har.

Peter Källberg säger att det i nuläget är trafiken mellan Vasa och Arlanda som man jobbar på att få tillbaka.

– Under en kortare period flög SAS även till Köpenhamn, men det är inte aktuellt i nuläget, säger Källberg.

Så hur ser nuläget ut för Vasa flygplats?

– I november såg det ännu väldigt bra ut. Då hade Finnair och SAS planerat in turer till våren. Men sen kom omikron och nu kriget i Ukraina, som givetvis också påverkar flygbolagen. Hur som helst ser det nu ut som att det blir fler turer (Finnair) från och med april, men sånt kan förstås förändras med kort varsel.

I dagsläget är Finnair det enda bolaget som trafikerar Vasa. Plus då charterflygen.

En etablerad trafik från Vasa till både Helsingfors och Stockholm är målet.

– Men realisten i mig säger att det är långt kvar innan vi får tillbaka den turtäthet som fanns före pandemin, säger Källberg.

Priserna stiger

Han har svårt att bedöma om och hur kriget i Ukraina påverkar Vasa flygplats.

– Svårt att dra direkta paralleller. Men det har ju redan påverkat flygbolagen och därmed resenärerna. Till exempel då att Finnair som haft en stark Asientrafik nu inte kan flyga över Ryssland. Sen är ju frågan hur resandet överlag påverkas. Vi vet ju alla att bränslepriserna stiger, det misstänker jag i något skede kommer att påverka biljettpriset. Även andra priser stiger, vilket i sin tur kan påverka både företags- och privatresandet när man ser över den egna ekonomin och därmed kanske drar ner på resandet. Och mindre efterfrågan betyder färre flygturer.