Borgå Energis kunder måste gräva djupare i plånböckerna - eltariffen stiger med dryga 30 procent i juni
Bolaget anser sig ännu höra till de billigaste på marknaden också efter prishöjningen. Senast Borgå Energi justerade elpriset var 2015, då sänktes det med fem procent.
Telefonerna i energibolagets kundservice kommer med stor sannolikhet att gå heta efter beskedet om att priserna i medeltal stiger med en tredjedel.
VD Måns Holmberg förväntar sig en hel del kundreaktioner.
– En prishöjning är alltid en prishöjning och det kommer kunderna att reagera på. Det kan man förvänta sig, säger han.
Det var i december i fjol som marknadspriset på el sköt i höjden på grund av att priset på energiråvarorna steg och de är ännu höga.
– Vi har alla sett de extremt höga priserna i december och då har vi från Borgå Energi tagit smällen för våra kunders del. Vi har ännu inte höjt priserna utan gör det den första juni, säger Måns Holmberg.
Effekten av prishöjningen är för kunden:
I en våningshuslägenhet, med en förbrukning på cirka 2 500 kWh/år, cirka 61 euro i året.
I ett småhus, med en förbrukning på cirka 5 000 kWh/år, cirka 115 euro i året.
I ett småhus, med en elvärme på cirka 18 000 kWh/år, cirka 413 euro i året.
Prischocken i december kostade Borgå Energi omkring 3 miljoner euro. Bolagets rörelsevinst landade ifjol på 1,4 miljoner euro. Trots det fick Borgå stad en dividendutdelning på 2,2 miljoner.
– Vi följer noga med hur marknadspriset utvecklas, inget är ännu hugget i sten. Sjunker priset på marknaden klart, så följer vi efter, säger Borgå Energis kundrelationschef Maria Käki.
Både hon och Måns Holmberg är måna om att betona att prishöjningen procentuellt sett är hög men i fråga om euron inte lika hög, som hos många andra elbolag.
Hälften av kunderna berörs
– Vi startar från en väldigt låg nivå och vi kommer ännu efter den här prishöjningen att fortsättningsvis vara det mest förmånliga elbolaget på vårt eget område, säger Måns Holmberg.
Prisförhöjningen i juni gäller cirka en fjärdedel av bolagets försäljningsvolym och cirka hälften av kunderna. Kunder med tidsbundna kontrakt berörs inte.
– Naturligtvis väntar jag att vi kan få feedback av våra kunder, men jag tror ändå att om de gör en jämförelse så ser de att vi säljer till ett väldigt konkurrenskraftigt pris, säger han.
Omsättningen i fjol var 75,1 miljoner euro, en ökning med dryga 10 procent jämfört med i fjol.