Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

GRK Rail sköter underhållet av Hangö-Hyvingebanan i fem år

Helikopterbild av Svartå bycentrum och tågstation
Bildtext Hangö-Hyvingebanan går bland annat genom Svartå. Arkivbild.
Bild: YLE / Linus Westerlund

Bolaget GRK Rail sköter underhållet av Hangö-Hyvingebanan och en del av kustbanan från och med i år. Det här leder till att kontor öppnas i Karis och Åbo.

Bolaget GRK Rail sköter underhållet av spår och säkerhetsutrustning på Hangö-Hyvingebanan och på kustbanan mellan Åbo och Kyrkslätt från och med den 1 april 2022. I avtalet ingår också spåren mellan Åbo och Toijala och Åbo och Nystad. Underhållet av bangården i Kyrkslätt ingår inte i avtalet.

Det finländska järnvägsnätet är indelat i tolv områden. Trafikledsverket konkurrensutsätter underhållet vart femte år och valde GRK Rail att sköta den sydvästra delen av järnvägsnätet. Det finns en option på två år i avtalet. Avtalet är värt 55 miljoner euro.

GRK Rail sköter underhållet tillsammans med företaget Maarakennus M. Mäkinen.

Bolaget har också öppnat kontor i Karis och Åbo. Underhållet av spår och säkerhetsutrustning sysselsätter ett femtiotal personer.

En person reparerar ett järnvägsspår. Ett tåg syns i bakgrunden.
Bildtext Bolaget ska nu underöska vilka reparationer som behöver göras på järnvägsspåren.
Bild: Henri Luoma / www.hlp.fi

"Vi börjar underhållsarbetet med att kartlägga vilka reparationer som behöver göras", säger projektchef Jani Sinkkonen i ett pressmeddelande från GRK.

GRK är en koncern inom byggbranschen som bygger vägar, järnvägsspår och broar. Bolaget verkar i Finland, Sverige och Estland. Omsättningen var över 430 miljoner år 2021. Koncernen sysselsätter omkring 900 personer.

Diskussion om artikeln