Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Valde Finland rätt jaktplan? F-35 jaktplanens höga driftskostnader väcker oro i USA – men bland piloter på landets näststörsta flygbas hyllas Finlands val: "Jag är ivrig för er skull"

Från 2022
Uppdaterad 06.04.2022 15:18.
Piloten Merrick Isley gör sig redo för övningsflygning med F-35 jaktplanet på flygbasen i Utah.
Bildtext Löjtant Merrick Isley säger sig vara i sitt drömjobb som F-35-pilot och skickar hälsningar till finländska piloter: "Jag ser fram emot ett samarbete."
Bild: Ville Hupa / Yle

Överorden haglar när Svenska Yle ber amerikanska piloter i Utah kommentera F-35 jaktplanen – samma plantyp som Finland de kommande årtiondena ska basera sitt luftförsvar på. Men de höga driftskostnaderna för planen väcker också kritik på hemmamarknaden.

Hill flygbas, Utah.

Blicken är fast hos överste Brad Bashore när han står i grön militäruniform vid ett av flygbasens totalt 78 jaktplan av typen F-35.

Han har över 500 flygtimmar på nacken med denna jaktplanstyp.

– Jag är ivrig för er skull. F-35 är det mest avancerade och teknologiskt mest framstående jaktplanet i världen.

Överste Brad Bashore framför ett F-35 jaktplan på Hill flygbas i Norra Utah.
Bildtext Överste Brad Bashore öser beröm över F-35 jaktplanets kapacitet.
Bild: Ville Hupa / Yle

Bashore har nyligen fått frågan om vad Finland kan vänta i sig i utbyte mot 10 miljarder euro.

Det är summan som Finland kommer att betala när man köper 64 stycken F-35-jaktplan från USA. Planen ska ersätta försvarets nuvarande Hornet-plan.

Sensorerna är en del av den sofistikerade teknologin som kännetecknar F-35.

– Sensorsystemet ger planen en bättre förmåga att insamla information än något annat stridsflygplan, säger Bashore.

Han fortsätter med att hylla planens “nätverksegenskaper”. Med det avses att flera plan effektivt kan kommunicera med varandra i luften.

– Det kan jämföras med en grupp Iphone-telefoner som alla är kopplade till ett och samma nätverk. Om ett plan irrar iväg bortom synhåll så kan det dela med sig av sin position med andra F-35-plan i samma nätverk. Så alla plan vet hela tiden exakt var de andra jaktplanen befinner sig.

Genom valet av F-35-planen sällar sig Finland till flera andra europeiska länder – de flesta är medlemsländer i Nato – som också köpt eller är på väg att köpa samma plantyp från USA.

Nyligen uppgav Tyskland att landet tänker köpa F-35:or för att stärka sitt försvar och Kanada väntas följa samma spår.

Stridsövning för F-35 jaktplan på Hill flygbas i norra Utah, USA.
Bildtext På flygbasen i Utah finns 78 jaktplan av modell F-35.
Bild: 388th Fighter Wing

Kritik över brister i funktionerna och skenande kostnader för F-35

Men på hemmamarknaden i USA har jaktplanen också väckt debatt bland experter.

En uppgraderad version av mjukvaran som jaktplanen använder sig av uppvisade flera brister i en granskning som amerikanska medier rapporterade om i början av året.

Bristerna gällde såväl navigering och vapenfunktionerna, som kommunikationsförmågan och cybersäkerhet.

Teknologin som jaktplanen bygger på kräver ständig uppdatering. Det är ett skäl till att de riskerar att bli dyra i drift, vilket väckt kritik till och med bland amerikanska kongressledamöter.

F-35 jaktplan och en soldat på flygälftet vid Hill flygbas i Utah.
Bildtext Kapabla men dyra? F-35-planens höga driftskostnader har väckt debatt under hela utvecklingsfasen.
Bild: 388th Fighter Wing

USA:s eget försvarsministerium Pentagon uppgav nyligen att de tänker köpa färre F-35 plan i år än planerat.

Redan tidigare har kritiker påtalat de enorma summor som utvecklingsarbetet av plantypen slukat under åren.

Kostnadsfrågan är väsentlig, inte minst för ett litet land som Finland med en begränsad försvarsbudget.

Men på flygbasen i norra Utah vill man helst inte tala om kostnader, utan fokuserar på kapaciteten.

– Andra experter får ta ställning till kostnaderna. Från ett operativt perspektiv har jag bara gott att säga om planen, säger överste Bashore.

Finns det en sårbarhet i F-35-jaktplanen med tanke på att de bygger på så sofistikerad teknologi?

– Jag låter våra fiender luska ut eventuella sårbarheter. Det enda jag kan säga att är att det inte finns något annat stridsflygplan som jag hellre skulle kriga med än F-35.

Ett av flygbasens nästan åttio F-35 jaktplan lyfter mot horisonten. - Spela upp på Arenan

Ukrainakriget väcker tankar: “Dominans i luftrummet är oerhört viktigt”

Rysslands krig mot Ukraina har väckt känslor också bland de över 26 000 soldater som arbetar på flygbasen.

– Våra tankar går till folket i Ukraina. Ingen av oss vill ha krig, men vi är redo att ställa upp som en del av en Natoinsats ifall vi behövs, säger Bashore.

Hangarbyggad på Hill flygbasen i Norra Utah, USA.
Bildtext Över 26 000 soldater arbetar på USA:s näststörsta flygbas i Utah.
Bild: Hill Air Force Base

Bashore vill inte närmare spekulera i vilken nytta Ukraina kunde ha av F-35-jaktplanen ifall landet hade tillgång till dem i försvarskriget mot Ryssland. Men han betonar luftförsvarets betydelse.

– En titt på historien visar att dominans i luftrummet är oerhört viktigt. Både ur ett försvars- och ett anfallsperspektiv.

Om man inte dominerar luftrummet är marktrupperna oskyddade, men med ett övertag i luften är det lättare för marktrupperna att uppnå sina målsättningar, säger Bashore.

– Luftdominansen fungerar som ett skyddsparaply som gör det möjligt för övriga trupper att göra sitt jobb.

F-35-pilothjälmen kan kosta närmare 400 000 dollar: “Inte så farligt om man jämför med vad jaktplanet kostar”

I flygbasens omklädningsrum förbereder unga soldater sig inför dagens flygövning. 26-årige piloten och löjtnanten Merrick “Sparta” Isley säger sig vara i sitt drömjobb.

Piloten, löjtnant Merrick Isely visar upp F35 pilothjälmen på Hill flygbas i Utah.
Bildtext Pilothjälmen kan kosta uppemot 400 000 dollar.
Bild: Ville Hupa / Yle

– Det här är världens bästa jobb. Att flyga ett 85 miljoner dollars jetplan med några av världens bästa piloter som kollegor är en upplevelse utan motstycke.

Varje pilot har sin egen skräddarsydda pilothjälm.

– Den är av kolfiber och har olika visirer som är formade enligt pilotens behov. Här finns olika kameror och andra funktioner. Den här kostade 365 000 dollar. Det är ganska mycket, men inte så farligt jämfört med vad jaktplanet kostar..

Varje pilot har sitt eget bås i omklädningsrummet.

Båsen står tätt intill varandra och de är försedda med piloternas soldatnamn. Isley vill inte berätta historien bakom sitt eget soldatnamn, “Sparta”, men säger att namnen uppfyller en viktig funktion.

Piloten Merrick Isley sitter i förarkabinen till ett F-35 jaktplan redo för övningsflygning. Hill flygbas i Utah.
Bildtext Merrick Isley gör sig redo för dagens övningsflygning.
Bild: Ville Hupa / Yle

– De stärker känslan av tillhörighet. Det finns en unik gemenskap mellan piloterna. Det är hit vi kommer strax innan och efter övningsflygningarna. Ibland spelar vi musik är för att komma i rätt stäming.

“Sparta” kommer med en hälsning till de finländska piloter som kommer att ubildas i att manövrera F-35-planen.

– Välkomna, det här är världens bästa jaktplan. Jag ser fram emot att samarbeta och träna med er och att lära mig nytt från er.

Sen ger han sig iväg. Dagens övningsflygning väntar.

F-35 planets dator manövreras med hjälp av en pekskärm i förarkabinen. Skärmen fungerar enligt samma logik som en Iphone, förklarar löjtnant Merrick Isley. - Spela upp på Arenan

Diskussion om artikeln