Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Österbottens småvägar får vänta på beläggning ett år till: "Säsongen ser inte bra ut"

Från 2022
Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksen johtaja Anders Östergård seisoo haastateltavana talon edustalla.
Bildtext Anders Östergård, direktör på NTM-centralen i Södra Österbotten.
Bild: Sebastian Björklund / Yle

Läget med vägarna är bekymmersamt. Pengar satsas på att lappa när det istället borde förnyas. En ond cirkel, säger Anders Östergård, direktör på NTM-centralen i Södra Österbotten.

Statliga vägar är i dåligt skick. Bybor i Kristinestad har ondgjort sig över den statliga Korsbäckvägens dåliga skick.

– Det är ändå en väg av tusen kilometer som också skulle vilja ha sina vägar förbättrade, säger Östergård om saken.

Hela vintern har temperaturen växlat från plus till minus. Det har varit en dålig kombination med dåliga beläggningar.

– Vattnet slipper ner i sprickor och håligheter och när det fryser så expanderar vattnet så sprickorna blir större. Så det har inte varit bra. Vi skulle ha föredragit en vinter med minusgrader från första december till sista mars, säger Östergård.

Fokus på huvudvägar

Den här säsongen ser inte bra ut när det gäller våra belagda vägar, konstaterar Östergård. Det finns lite pengar att använda överlag och oljepriset har stigit i höjden vilket inverkar på hur mycket man kan göra.

– Som det ser ut nu håller vi oss bara till huvudvägar. Alla små vägar som utgör hälften av våra belagda vägar får fortsättningsvis vänta på ny beläggning fast de är alldeles urusla.

Ungefär 150 kilometer väg förnyas i år. Lappning kan hålla vissa vägar i skick men andra vägar kan inte ens räddas med det, konstaterar Östergård.

– Vi borde belägga 400 till 450 kilometer för att vägarna inte skulle bli sämre än vad de är nu, säger Östergård.

Mindre nya vägprojekt nästa år

Kommunikationsministeriet kommer få mindre medel nästa år. Regeringens rambudgetförhandlingar resulterar i nedskärningar på 127 miljoner euro från kommunikationsministeriets budget.

– Jag förstod på minister Harakkas uttalande genast efteråt att det här inte berör basväghållningen, det vill säga de pengar som NTM-centralerna får till att hålla vägarna i skick.

Pengarna tas istället från investeringar, det vill säga nya vägprojekt.

– Vi bygger mindre nytt nästa år och satsar istället på att försöka hålla det som finns i skick.

Hur mycket pengar som försvinner från NTM-centralen i Södra Österbotten vet man först i augusti.

Det här är första året av trafikledsverkets investeringsprogram för åren 2022–2029. Från det programmet kommer byggandet av omfartsvägen Skarpängsvägen i Närpes påbörjas i sommar.

Diskussion om artikeln