Hoppa till huvudinnehåll

Livet längs Skärgårdsvägen – en berättelse om vägen genom världens vackraste skärgård

För de flesta börjar vägen till Åbolands skärgård i bilkön till den stora Nagu-färjan i Pargas. Men egentligen börjar Skärgårdsvägen i St Karins, några kilometer från Åbo. Därifrån går den 75 kilometer långa vägen till Pargas och vidare till Korpo.

Skärgårdsvägen, eller regionalväg 180, är landsvägen som förbinder de gamla skärgårdskommunerna Nagu och Korpo med det fasta landet.

Till Korpo och Galtby byggdes vägen för att tjäna Sverigeresenärerna.

Arkiv: Bygdeväg Europaväg, 1961.

Viking Lines båtar startade i Galtby och de var många som jobbade i Sverige och ville hem med bil, och då behövdes det bilfärjor.

Arkiv: Bygdeväg Europaväg, 1961.

Allt viktigt här sker längs Skärgårdsvägen.

― Nagubon Åke Åberg

Åke Åberg har jobbat med och på Skärgårdsvägen i hela sitt liv. Han har varit med om att bygga vägen, och han har varit VD för bussbolaget Skärgårdsvägen.

Åke Åberg brukar luncha på Nagubaren och därifrån har han stenbra koll över trafiken på Skärgårdsvägen.

Skärgårdsvägen med alla sina broar och färjor är en av de vackraste landsvägarna i landet.

Alla kör på den, sommargäster, cyklister, turister och alla skärgårdsbor. All transport från stockbilar till mopobilar, från morgon till kväll går längs Skärgårdsvägen.

Vägen har vuxit fram i etapper, en färja och en bro i taget. Före Rävsundsbron fanns där en pontonbro.

Arkiv: Bygdeväg Europaväg, 1961.

Vägbygget inleddes på 1930-talet, först byggdes vägen till Pargas och efter kriget vidare mot Nagu och Korpo. Hessundsbron byggdes 1936-1937.

Arkiv: Bygdeväg Europaväg, 1961.

Sommartid är Skärgårdsvägen en av de mest trafikerade vägarna i Finland. På vägens längsta raka, den på Lillandet i Nagu, kör bilarna fort och det sker ofta farliga omkörningar. Alla har bråttom till följande färja. Vart ska de alla, frågar sig Pasi Paananen när han samlar skräp längs Skärgårdsvägen.

Jag älskar naturen här. Den är min bästa vän, därför samlar jag bort skräpet.

― Pasi Paananen

Pasi Paananen jobbar på färjan, Elektra. Färjan rymmer närmare hundra bilar och den går med solenergi.

Färjan "Nagu" var på sin tid också en modern och stor färja. Här visar den hur bra den kan snurra runt, på stället.

Arkiv: Nagufärjan, 1957

Skärgårdsvägen är en del av den populära Skärgårdens ringväg, som är en cirka 250 kilometer lång rutt genom den Åboländska skärgården.

Skärgårdens ringväg är en turistprodukt som ”ringlar” i en cirkel från Åbo till Pargas och genom de gamla skärgårdskommunerna tillbaka till Gustavs på fastlandet och därifrån vidare till Åbo.

Folk tycker inte om att åka fram och tillbaka, man vill åka runt.

― Christjan Brander och Veijo Hiukka

Det var de här herrarna som tog initiativet till förbindelsen mellan Houtskär och Iniö. Tack vare den blev också drömmen om en Skärgårdens ringväg verklighet. Idag är den en turisternas favoritväg.

Hundratusentals människor har åkt längs Skärgårdens ringväg sedan den öppnades 1996.

Vägen är en stor turistmagnet, men också ett hem för många. Vissa bor kvar i generationer, andra säljer huset och flyttar.

Vidare till Houtskär, Björkö och Mossala, byggdes vägen på 1960-talet.

Arkiv: Bygdeväg Europaväg, 1961.

Förr bodde här 200 människor, nu bor här 50. Skärgårdsvägen hämtade nya tider till byn men förde bort människorna.

― Siv Fagerlund om byn Björkö i Houtskär

Siv Fagerlunds barndomshem var en butik vid Skärgårdvägen. Nu finns där ett butiksmuseum.

Under coronatiden tillbringade många människor mer tid i skärgården. Man distansarbetade, och vissa blev året-om-boare. Det märktes bl.a. i en stor bygg- och renoveringsiver.

Wilma Johansson studerar i Helsingfors, men skärgården och Korpo är "hemma".

Alla unga flyttar bort efter högstadiet, för att gå i gymnasiet eller studera. En del flyttar tillbaka, men många gör det inte. Jag har inte bestämt mig. Det kan hända att jag flyttar tillbaka.

― Wilma Johansson
Uppdaterad 26.04.2022 13:22.

Mer om ämnet på Yle Arenan