Hoppa till huvudinnehåll

Teknik

Streamningstjänster har tappat kunder globalt – Netflix och Disney överväger att börja med reklam

En person tittar på Netflix på soffan, via en bärbar dator.
Bildtext Netflix är den streamningsplattform som finländarna i medeltal lägger ut mest pengar för att titta på.
Bild: Katriina Laine / Yle

I Finland och övriga Norden går det bra för betalda streamningstjänster, såsom tidigare under pandemin när många tillbringade mycket tid hemma. En viss mättnad syns ändå på marknaden.

– Streamningstittandet kommer säkert påverkas något av att vi kan röra oss friare och ute. Vi behåller lätt våra abonnemang men vi använder dem däremot lite mindre, berättar Marie Nilsson som är vd vid det svenska företaget Mediavision, som har lång erfarenhet av att analysera den nordiska mediemarknaden.

I Norden har folk till och med satsat allt mer pengar på streamningstjänster på sistone. Men globalt är läget alltså mer utmanande, och till exempel Netflix och Disney+ planerar att också lansera billigare abonnemang som visar reklam, för att inte tappa priskänsliga kunder.

Aktiekursen för Netflix sjönk

Netflix aktiekurs sjönk med närmare 40 procent på onsdagen efter att bolaget meddelade att det hade börjat tappa prenumeranter – ett trendbrott efter att konsekvent ha ökat i mer än ett årtionde. Netflix tappade drygt 55 miljarder euro i marknadsvärde på grund av nedgången.

– Jag kan tänka mig att det är en ganska smart lösning att satsa på reklam, ungefär såsom med ett Spotify-abonnemang. Man kan välja att ha tillgång till Spotify gratis, men då får man äta lite reklam, eller så får man betala och då slipper man reklamen, säger Marie Nilsson.

Alla aktörer har däremot inte valt reklamlinjen. Bland annat Amazon satsar på endast videoinnehåll utan reklam också framöver.

Marie Nilsson, VD på Mediavision, ett ledande företag inom analys för medie- och telekomindustrin i Norden
Bildtext Marie Nilsson och det företag hon jobbar för har god koll på streamningsmarknaden i Norden.
Bild: Mediavision

Hög betalningsvilja

En del streamningsabonnemang väntas samtidigt blir dyrare, till följd av den ökande inflationen. Men betalningsviljan för medieinnehåll är för det mesta hög, så troligen blir inverkan inte så stor, bedömer det svenska analysföretaget.

– Ofta är just medietjänster vinnare i sådana här situationer. När man inte köper en ny bil för att man inte tycker sig ha råd, så har man istället pengar att lägga på medietjänster eller mediekonsumtion. Det frigör till och med pengar, säger Nilsson.

Samtidigt nämner hon att en inbromsad total marknad kommer att drabba alla aktörer. En konsekvens väntas bli att efterfrågan på innehåll som är gratis, eller reklamfinansierat, ökar.

– Många hushåll har förmodligen slagit i taket för vad de vill betala för sina streamningstjänster och tv-tjänster.

Arenan och Youtube populärast

Samtidigt är Yles tjänst Arenan och reklamfinansierade Youtube fortsättningsvis de populäraste streamningstjänsterna i Finland, enligt en ännu opublicerad rapport som offentliggörs nästa vecka.

Det är dessutom vanligt att dela lösenord med personer utanför det egna hushållet - när det gäller Netflix gör 40 procent det. Men bolaget planerar inom kort att begränsa den här praxisen, vilket kan leda till fler betalande kunder.

Trenden att byta bort kabel-tv-abonnemang, till förmån för videoinnehåll på nätet, fortsätter också.

– Om man tidigare har köpt ganska dyra traditionella betal-tv-paket så kan man nu till och med uppfatta det som att det här är lite billigare än det har varit förut, kommenterar Marie Nilsson.