Hoppa till huvudinnehåll

Sport

F1 prioriterade show över idrott i Miami – Valtteri Bottas en av förlorarna, säger experten: "Man kör ju på en parkeringsplats"

En Red Bull-ingenjör tar en selfie med David Beckham i Miami.
Bildtext En Red Bull-ingenjör tar en selfie med David Beckham före loppet i Miami.
Bild: EPA-EFE/All Over Press

Lyxbåtar på torra land, en svärm av världskändisar – och en bana som inte höll måttet för F1. Fredrik af Petersens gillar inte utvecklingen som motorsporten gått in för på amerikansk mark.

Max Verstappen log brett uppe på podiet.

Innan nationalsångerna skulle eka ut i Miami fick han en gåva av Miami Dolphins-legendaren Dan Marino – en Dolphins-hjälm med autografer på, så klart.

På många sätt ett passande avslut för en helg som präglats av egentligen allt annat än formel 1.

Max Verstappen firar med en Miami Dolphins-hjälm han fått av Dan Marino.
Bildtext Två tummar upp av Dolphins legendariske quarterback, men värst höga betyg får Miamis grand prix inte av Yle Sportens expert.
Bild: EPA-EFE/All Over Press

Det kryllade av världsstjärnor på depån under söndagen, den konstgjorda hamnen med lyxbåtar för riktigt förmögna åskådare blev en snackis redan dagarna innan cirkusen anlände. Inramningen var åtminstone passande för ett idrottsevenemang i Miami.

Men den idrottsliga biten?

– Loppet var inte särskilt bra, tycker åtminstone Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens.

Och han är inte värst ensam om den åsikten.

"Vi såg ju hur det gick för Valtteri"

Gatubanan runt Miami Dolphins stadion lämnade mycket att önska. Det insåg förarna genast då de landade i Florida.

– Innan det hade de fått en positiv bild av layouten. I simulatorn hade banan känts mycket bättre. Men asfalten och allt smuts som låg utanför linjen ... vi såg ju hur det gick för Valtteri Bottas, påpekar af Petersens.

Bottas såg ut att gå mot en femteplats då han missade i en kurva. Antagligen, enligt af Petersens, för att han hade fullt upp med att försöka räkna ut om Mercedes-konkurrenterna skulle försöka köra om honom i just den kurvan.

– Då missade han bromsningen med en eller två meter. Och mer än så behövdes inte. Det fanns bara en linje man kunde köra på.

Valtteri Bottas i farten i Miami.
Bildtext Valtteri Bottas jagas av sin tidigare lagkamrat och sin ersättare i Mercedes.
Bild: IMAGO/HochZwei/All Over Press

De smutsiga partierna av banan avgjorde till dels också segerkampen. Eller åtminstone blev Max Verstappens jobb rejält mycket lättare då han fick starta från ruta tre på den rena sidan av banan, medan tvåan Carlos Sainz startade bland allt smuts från ruta två.

– Och så flög han förbi spanjoren och jagade Charles Leclerc. Men han attackerade inte. Han väntade på ett passligt tillfälle och då monegaskens däck var tillräckligt slitna på varv åtta – kanske för att han känt sig pressad – körde han om hur lätt som helst, säger af Petersens och tillägger:

– Sen var spänningen över.

"Det här var show, inte formel 1"

af Petersens talar själv om en "lång parad" längs med banan, som saknade riktigt farliga ställen att köra om andra bilar på.

– Om man jämför med banor som är byggda för racing som Silverstone eller Monza så såg det ju helt annorlunda ut. Nu körde de på en parkeringsplats. Till och med Monaco blir mer spännande då banan är kort och avstånden inte växer på samma sätt som de gjorde i Miami.

Det är ingen hemlighet att F1-ägarna i Liberty Media vill att motorsporten ska etablera sig i USA. Den amerikanska marknaden är lukrativ och på många sätt är det logiskt att satsa på evenemanget kring själva loppet också.

– Men nu saknades loppet, säger af Petersens.

– Det här var show, inte formel 1. Men, det var utsålt. Fansen var entusiastiska och stämningen på plats har hyllats. Men är de lika taggade nästa år? Kanske, om målet är att roa sig i tre dagar. Och om man inte bryr sig om loppet.

Men är loppet ens viktigt? Netflix-serien Drive to survive har onekligen spelat en enorm roll i F1:s framfart i USA. Serien har kritiserats för att överdramatisera händelser, till exempel vägrar Max Verstappen därför delta i inspelningarna.

Lika tråkigt i Las Vegas?

Kontraktet med arrangörerna i Miami är tio år långt och från och med nästa år ska det tävlas på ytterligare en gatubana på amerikansk mark – i Las Vegas.

– Jag tror det blir precis lika tråkigt, förutspår af Petersens loppet som delvis ska köras på den legendariska casinogatan ”The Strip”.

– Klart Liberty Media måste försöka tjäna pengar. Och jag har inget emot att det blir show. Det är bara positivt att man lockar en ny publik. Men det får inte ta överhanden. Sporten – racingen – ska vara huvudattraktionen.

Illustreringsbild där formel 1-bilar kör i Las Vegas.
Bildtext Så här kan det se ut i Las Vegas nästa år, åtminstone enligt F1-arrangörernas förhoppningar.
Bild: Courtesy of Formula 1/MEGA/All Over Press

Men nu får också de mer konservativa vännerna av motorsport andas ut en stund. F1-säsongen fortsätter nämligen härnäst på en milt sagt etablerad racingbana då Spaniens grand prix går av stapeln i Barcelona.

– Rätt många stall kommer att komma med uppdateringar dit, tror af Petersens.

Tror inte på trollkonster av Mercedes

Enligt experten är förklaringen enkel: nu har stallen fått data från säsongens första lopp och hunnit jobba i fabrikerna. Eventuellt kunde stallen ha varit redo att uppdatera bilarna redan före Miami, men att göra det på en ny bana och dessutom före ett gatulopp är sällan smart.

– Och man får verkligen – för spänningens skull – hoppas att Toto Wolff och Mercedes ingenjörer har hittat på något. Men själv kallar han bilen för en hoppande känguru. Så jag tvivlar att de kommer med trollkonster, säger af Petersens.

– Minimala framsteg har de redan tagit, men det räcker inte. Man får bara hoppas att de kommer närmare Red Bull och Ferrari. Det hade varit toppen om vi haft tre team som gör upp om segern

Men så som det ser ut nu kommer loppet i Barcelona också att bli en duell mellan Max Verstappen och Charles Leclerc.

– Säsongen kommer att bjuda på överraskande segrar, det tror jag. Men när det gäller VM-titeln är det de här två som gör upp om den, slår af Petersens fast.