Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Bluffmeddelanden blir allt svårare att känna igen – håll koll på vad du beställer och klicka inte på länkar

Uppdaterad 18.05.2022 14:06.
Bluffmeddelande i en telefon.
Bildtext Arkivbild. Bluffmeddelanden som skickas ut för att lura folk på pengar har blivit en allt större business.
Bild: Maija Mokkila / Yle

I dag är det en stor business att skicka ut meddelanden och försöka få folk att ge ut sina bankkoder och andra kortuppgifter. Enligt Svante Olofsson, som är vd på ett telekombolag i Pargas, är det här ett problem som hela tiden växer.

I dagens läge är det allt vanligare att folk beställer saker på nätet, och det här utnyttjar kriminella organisationer.

Antingen har man själv eller någon man känner råkat ut för det här; det plingar till och man har fått ett mejl eller ett meddelande på telefonen. Det kanske är från Posten eller någon annan källa man känner igen. I meddelandet kan det till exempel stå att man ska bekräfta att man har beställt en viss vara, eller att man kan avboka beställningen genom att klicka på den länk som finns i meddelandet. Meddelandet ser äkta ut, men det är en fälla.

– Det absolut viktigaste är att aldrig någonsin klicka på länkar i meddelanden eller mejl. Myndigheter och seriösa aktörer skickar aldrig ut länkar, utan då ska man i stället logga in på den service det handlar om. Det här är viktigt att komma ihåg, säger Svante Olofsson, som är vd för ett telekombolag i Pargas.

Myndigheter, banker och försäkringsbolag har sina egna inloggningstjänster där de skickar sina meddelanden på ett säkert sätt. Tidigare var det vanligt att organisationer och företag skickade länkar i sina meddelanden där kunden fick mera information, men det har man fått sluta med just i och med säkerhetsriskerna.

Svante Olofsson, vd för Partel. En man med kort grått hår, skjorta och blå väst.
Bildtext Svante Olofsson säger att de som ligger bakom bedrägerierna är verkliga proffs som gör stora pengar på att lura folk.
Bild: Pontus Nyqvist / Yle

Affärer i miljonklassen

I och med sitt arbete håller sig Olofsson uppdaterad gällande det senaste inom datasäkerhet. Enligt honom är det verkliga proffs som håller på med den här sortens lurendrejerier.

– Det är viktigt att tänka på att det här inte är ungdomar som sitter hemma i källaren och försöker tjäna lite fickpengar, utan vi pratar om stora organisationer med hundratals miljoner i omsättning, säger Olofsson.

Också kvaliteten på de meddelanden som skickas ut har ändrat karaktär. Tidigare var det ganska enkelt att förstå att det var något suspekt med meddelandet, då det ofta var skrivet på dålig engelska eller finska. I dag är de ofta perfekta översättningar som är riktade till rätt person.

– Det gör det mycket svårare att upptäcka de här bluffmeddelandena.

En skärmbild av ett försök till nätfiske.
Bildtext Så här kan ett bluffmeddelande som skickats till telefonen se ut.
Bild: Maj Lundström / Yle

Skaffa skydd

En sak alla kan göra för att förbättra sin datasäkerhet är att se till att datorer, plattor och telefoner är skyddade med så kallade antivirusprogram. Därutöver kan man också ta i bruk tvåstegsverifiering på sina konton.

– Antivirusprogrammet hjälper genom att plocka bort skadliga länkar. Ett totalt skydd ger det inte, men det hjälper åtminstone till, säger Olofsson.

I övrigt kan det vara svårt att urskilja ett oäkta från ett äkta meddelande. Är man osäker kan man alltid ringa företaget direkt för att kolla om meddelandet stämmer.

Det är också viktigt att ha koll på sina egna beställningar, så man vet vad och från vilka företag man har beställt varor. I Finland har vi ett starkt konsumentskydd, förklarar Olofsson.

– Om man får ett meddelande om att man har beställt något, och man är osäker, så lönar det sig inte att reagera på det. I Finland ingår man alltid ett avtal innan något skickas ut, så man kan inte råka illa ut för att man till exempel lämnar en avbeställning ogjord, säger Olofsson.

Om olyckan är framme och man ändå råkar klicka på länken, vad ska man göra då?

– Då gäller det att genast vara i kontakt med banken och spärra sina kort. Och en annan viktig sak är att hålla sina lösenord à jour, det är väldigt dåligt att ha samma lösenord på många platser. Det räcker att de kommer åt lösenordet på en plats så kan de kontrollera var man har befunnit sig tidigare.

Bluffmeddelanden blir allt vanligare - Spela upp på Arenan