Säsongsstarten för fartyget J.L. Runeberg försenas – första skärgårdskryssningarna troligen i mitten av juni
Fartyget m/s J.L. Runeberg kommer troligen att stå förtöljd vid kajen i Borgå ännu en månad. Orsaken är försenade lagerblock till motorn som behövs innan årets säsong kan börja.
Den som promenerat eller åkt längs Ågatan i Borgå har säkert lagt märke till att fartyget m/s J.L. Runeberg alltjämt är inpackad i preseningar.
I vanliga fall brukar säsongspremiären med kryssningar i skärgården inledas kring mors dag, men i år kan de första färderna försenas med till och med en månad. Orsaken finns i motorrummet.
– För tillfället har vi huvudmaskinen uppsprättad i små delar. Vi har den så "purkad" som det bara går, säger Lönnroos.
Maskinen togs i bruk 1965 och under årens lopp har man gjort diverse överhalningar, men i år tänkte rederiets manskap att det är dags för en ordentlig genomgång och att se över varenda del.
– Vi har beställt lite nya slitdelar och vi har fått allt vi behöver men bärlagren som kommer in i själva motorn har fel mått och tänkta för en lite nyare maskin, säger Lönnroos.
Borrningen i blockets lagerskålar borde vara 125 millimeter, men är nu felaktigt 120 millimeter.
– Det finns inte nya i hyllan så där bara utan de har slutat tillverkas för 30–40 år sedan. Nu ska de tillverka nya åt oss i Spanien, eller beställningen har åtminstone gått via Spanien.
Rederiet lämnade redan in en beställning, men resultatet fick inte godkänt så nu väntar de med iver på nästa leverans.
Det här betyder i klartext att m/s J.L. Runeberg står förtöjd vid östra Åstranden ett tag till.
– Vi kommer att synas i Borgå å lite längre i år än vi brukar vara. I många år har vi varit igång redan vid mors dag. Nu har vi satt ett önskemål om att vi skulle kunna köra redan den 13 juni, men saker händer här i världen, säger Lönnroos.
I väntan på att säsongen inleds kan det bli möjligt att besöka fartyget för guidade turer, men det är fortfarande oklart och kräver överenskommelser med till exempel stadens turisttjänster.
Turister kommer i alla fall att kunna fotografera fartyget i all sin prakt eftersom avsikten nog är att snart avlägsna preseningarna.
Det kommer heller inte att ordnas särskild café- eller restaurangverksamhet vid kajen utan köket är igång när fartyget är i trafik.
Olyckliga resenärer
Den försenade säsongsstarten betyder också ett antal olyckliga och kanske besvikna ortsbor som redan hoppats kunna besöka populära mål mellan till exempel Borgå och Helsingfors.
– Det har redan stött på problem för det var en större grupp som skulle vilja ut till Svarta Hästen i Sibbo för en större träff på lördag.
Lönnroos konstaterar att det är tragiskt eftersom det också innebär ekonomiska förluster när fartyget står.
Men det i värsta fall om allt går åt pipsvängen finns en plan b som rederiet kan ta till.
– Vi har den möjligheten att vi monterar tillbaka de gamla lagren och kör ett år framåt med dem. Lagerglappen klarar ännu av det, men nu när motorn är i bitar skulle man gärna lägga i nya delar. Men det tar nog väldigt mycket emot att montera gamla grejer dit, säger Ted Lönnroos.
Diskussion om artikeln