Lång, kall vår skapade stress för trädgårdsodlarna – men årets lokala mässa ger ny energi
Intresset för närodlade trädgårdsväxter exploderade under pandemin. I år har den kalla våren gjort att säsongen kommit i gång lite senare än vanligt.
I växthuset på handelsträdgården Hagalandet i Ingå står blommor i alla sorters färger och former i prydliga rader. Ovanför dem dinglar blomster i amplar.
En svag doft av vanilj ringlar genom den lätt fuktiga luften. Den visar sig tillhöra en mörkgredelin heliotrop.
– Heliotropen är en blomma som väldigt effektivt lockar till sig pollinerare, förklarar Anne-Charlotte Castell, som tillsammans med sin man Martti Rappu driver Hagalandets handelsträdgård.
Stressigt är det ju alltid den här tiden, men nog har det ju varit ett extra stressmoment med den här kylan
Martti Rappu, Hagalandet
Nu börjar det mesta vara i skick men visst har odlarna känt en viss oro över den långa kalla våren som aldrig verkar vilja bjuda på värme.
– Stressigt är det ju alltid den här tiden, men nog har det ju varit ett extra stressmoment med den här kylan, säger Martti Rappu.
I ett växthus har odlarna större möjlighet att kontrollera temperaturen, medan de som odlar på friland har det kämpigare.
Vårmarknaden ger energi
Ett säkert vårtecken är i alla fall att Västra Nylands trädgårdsförening ordnar sin vårmarknad 21-22 maj (klockan 10-16) på Hagalandet, efter en paus på två år.
– Visst är det lite skyndsamt, men det är jätteroligt. Det är fin stämning mellan folk och oss odlare. Det har varit ett jättelyckat evenemang, så den tiden tar man sig gärna.
Det säger Martina Herse från Torrbacka trädgård i Ingå, liksom Anne-Charlotte Castell och Martti Rappu är hon medlem i föreningen.
Vårmarknaden för samman branschfolk och eldsjälar och fungerar som ett forum för att byta tankar och tips.
Små aktörer kan ge mer
Just kunskap, tips för odling och information om olika örter och grönsaker är en vara som till exempel Torrbacka Trädgårdar valt att dela med sig av på sin webb.
– Det är en sak som vi kan erbjuda som en mindre odlare, säger Martina Herse.
Som en lokal handelsträdgård får du lätt en nära och rådgivande roll och relation till kunderna.
Pandemin ledde till ett ökat intresse för trädgårdsodling. Då livsrummet för många krympte, upptäckte många att de har gröna fingrar.
– Vi får se hur det håller i sig men vi hoppas förstås att folk skulle utveckla den kunskap de skaffat sig under de här två åren, säger Anne-Charlotte Castell.
– Ganska snabbt märkte vi att folk hade ett behov av att prata av sig, inte bara om växter, konstaterar Martti Rappu.
Folk började bygga uteplatser och grillar och i anslutning till dem odla egen mat
Martina Herse, Torrbacka trädgård
Också intresset för närodlad mat har ökat.
– Folk började bygga uteplatser och grillar och i anslutning till dem odla egen mat, berättar Martina Herse.
Pandemin har också gjort att företagarna fått bli kreativa.
På Hagalandet byggde man till exempel en egen webbshop.
– Man märker att folk använder den för att planera och bygga upp sina trädgårdar och lägger in beställningar. Men sen när de kommer på plats för att hämta sin beställning och ser alla blommor här, så kan det hända att de kommer hem med andra saker också, berättar Anne-Charlotte Castell.
Trender och mode
För många är blommor, örter och grönsaker produkter som det gått trend och mode i. För odlarna gäller det att hänga med och dessutom, precis som klädhandlare, vara något av orakel som förutspår nästa års succéprodukter.
En gammal traditionell blomma för nordiska förhållanden som ökat i popularitet under senare år är pelargonen.
Till exempel Mårbackapelargonen, som fått sitt namn efter den svenska Nobelförfattaren Selma Lagerlöf som odlade blomman på sitt älskade Mårbacka i Värmland, är en långvarig favorit.
Främst följer jag med trender via sociala medier
Anne-Charlotte Castell, Hagalandet
I Sverige utses årligen “årets pelargon” och Hagalandet har två år i rad lyckats pricka rätt och haft den i sitt sortiment.
– Främst följer jag med trender via sociala medier, berättar Anne-Charlotte Castell.
