Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Ryska gasleveranser upphör – flytande LNG-terminal ska täcka vinterbehovet men oklart om den blir klar i år

Ett fartyg som transporterar LNG lägger till i en hamn.
Bildtext Ett fartyg som transporterar LNG lägger till i Klaipėda i Litauen.
Bild: Valda Kalnina / AOP

En flytande LNG-terminal förväntas stå klar till vintern för att täcka industrins gasbehov. En gasledning via Baltikum täcker sommarbehovet. Om det uppstår störningar prioriteras hushåll och vården.

Det amerikanska bolaget Excelerate Energy kommer att leverera en flytande LNG-terminal som ska placeras vid Finlands sydkust på hösten. Hyresavtalet för terminalfartyget har undertecknats för 10 år.

Finska Gasgrid har nu undertecknat ett avtal med Excelerate Energy, berättar finansminister Annika Saarikko (C) på en presskonferens. Gasgrid upprätthåller gasnätet i Finland och ägs av staten, Saarikko ansvarar för bolagets ägarstyrning i regeringen.

– Rysslands anfallskrig har fått oss att se på beredskap med nya ögon. Finland har på många sätt varit en mönsterelev då det gäller beredskap, men nu har den nya situationen tvingat oss att se över frågan ännu mer grundligt, säger Saarikko.

Ryssland har beslutat att stänga av gasleveranserna till Finland. Den nya LNG-terminalen beräknas täcka bortfallet av rysk gas nästa vinter.

Under sommaren och hösten är behovet betydligt mindre och myndigheterna räknar med att gasen som levereras via ledningen Balticconnector räcker.

Hushåll och vården prioriteras vid problem

Man räknar med att bortfallet av rysk gas går att ersätta fram till vintern. Om det ändå skulle uppstå problem med gasleveranserna, till exempel genom störningar i leveranserna via Baltikum, så kommer hushållen och vården att prioriteras. I tredje hand hand försöker man se till att också viktig livsmedelsindustri har tillgång till gas.

Antalet hushåll som är beroende av gas är relativt litet i Finland.

En öppen fråga är om LNG-terminalen kommer att stå klar till vintern.

Man har ännu inte fattat beslut om terminalfartygets exakta placering, ett preliminärt besked väntas i slutet av månaden. Fartyget kommer att lägga till någonstans längs sydkusten, på platsen ska det bland annat gå att koppla fartyget till gasnätet. Men först måste man bygga en terminal i hamnen som klarar av att ta emot gasen.

– Företaget som ansvarar för bygget har uppgett att tidtabellen är krävande, men de har slagit fast målet att bli klara i år. Det kräver också en väldigt exceptionellt snabb behandling av myndigheterna för att godkänna alla tillstånd, säger Saarikko.

Kapacitet för industrin – Estland frågetecken

Det är framför allt industrin som har behov av gas i Finland och det är främst därför man nu försöker få hit den flytande LNG-terminalen så fort som möjligt.

Enligt Saarikko har fartyget kapacitet att täcka en pappersfabriks behov i två år – sammanlagt 151 000 kubikmeter. Samtidigt kommer mindre tankfartyg ständigt att fylla på lagret.

LNG är naturgas i flytande form. I terminalen kommer LNG:n att omvandlas till gasform igen så att den kan levereras via gasnätet.

Terminalfartyget heter Exemplaria och har använts runtom i världen för att lagra och transportera gas. Steven Kobos, vd för Excelerate Energy, säger att fartyget har testats också i kalla förhållanden, från Argentina till Boston.

– Det är ett fartyg som har klarat krävande uppdrag och som har testats i svåra väderförhållanden. Det kommer enkelt att kunna täcka Finlands och Estlands behov, säger Kobos.

Finland och Estland har undertecknat en avsiktsförklaring om att samarbeta om den nya terminalen. I det här skedet är det ändå enbart finska Gasgrid som har avtalat om LNG-terminalen. Om Estland beslutar sig för att delta så står man för kostnaderna i relation till gasleveranserna. Finland beräknas behöva 4–5 gånger mer gas än Estland.

Ryssland stänger gaskranarna i morgon

En av de mest centrala frågorna under presskonferensen var Rysslands hot att stänga av gasleveranserna till Finland. Medan presskonferensen pågick meddelade Gasum att de ryska gaskranarna stängs av klockan 7 på morgonen på lördag.

I bakgrunden ligger den ryska ledningens krav på att leveranserna ska betalas i rubel. Gasum uppger ändå att betalningarna ska ske i euro enligt leveransavtalet.

Saarikko lyfter fram att satsningarna på den gröna omställningen samtidigt hjälper att bli kvitt beroendet av rysk energi.

– Vi vill inte använda finska pengar för att finansiera Putins mål att förstöra Ukraina, säger Saarikko.

Det är målet på lång sikt. Siffror från Tullen visar samtidigt att värdet på importen från Ryssland ökade klart efter att invasionen av Ukraina inleddes. Orsaken är att importen av energi har fortsatt samtidigt som priserna har skjutit i höjden.