Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Dyster fredag, munter lördag – Valtteri Bottas upprepade beprövat koncept och imponerade i ännu ett F1-kval: "Vi har bättre tävlingsfart"

Valtteri Bottas i Barcelona.
Bild: Hasan Bratic/DeFodi Images/Shutterstock/All Over Press

Valtteri Bottas går som klockan i F1-kvalen. Ny Q3-körning i Barcelona – och finländaren är väldigt hoppfull inför loppet. "Tävlingsfarten har varit bättre än farten i kvalet", säger han till Viaplay.

– Dyster trend, konstaterade Valtteri Bottas när han kommenterade en ny, jobbig F1-fredag.

Bottas har inte fått sin Alfa Romeo att samarbeta under starten av flera helger. När det väl har dragit ihop sig har Bottas också höjt sig – och det var ingen förändring på den fronten i Barcelona.

Efter en lyckad sista träning gjorde Bottas som vanligt. Han körde in bland de tio främsta i kvalet.

– Det här är bilens kapacitet. Vi kör om de här placeringarna när vi får ut allt ur bilen. Kul att få ett kvitto på det, eftersom vi visste om att den här banan inte passar oss lika bra som exempelvis Miami, säger Bottas till Viaplay efter sjundeplatsen.

Finländarens Q3-säkerhet är utmärkt. I år har Bottas varit topp tio i fem av sex kval.

Dagens sjundeplats i Barcelona är viktig med tanke på morgondagens lopp. Historiskt är det svårt att köra om under Spaniens GP och nu har han bäddat bra för att ta nya VM-poäng.

– Tävlingsfarten har varit bättre än farten i kvalet. Det ger tro inför loppet. Däcken har hållit bra jämfört med andra och det skulle vara rätt bra om vi kan köra mot Mercedes.

Mercedes tillbaka?

Bottas var best of the rest – för dagens kval visade att Mercedes har lyckats få lite fart på bilen tack vare sina uppdateringar.

I årets fem första formel 1-tävlingar var Mercedes bara en skugga av sitt forna jag.

Stallchefen Toto Wolff har bett förarna om ursäkt offentligt för en svag bil och Lewis Hamilton har gett upp titelkampen – men nu var stallet tillbaka som ett av de tre stora i kvalet.

Vi verkar äntligen ha hittat en grund att bygga från

― George Russell

För Hamilton gav kvalet ändå en lite bister eftersmak. Han var på nytt långsammare än George Russell.

– Vi verkar äntligen ha hittat en grund att bygga från, säger Russell till Viaplay.

Lyckas Leclerc hantera däcken?

Efter nio raka kvalsegrar i Barcelona var det ändå en bit fram till Ferrari för Mercedes.

VM-ledaren Charles Leclerc satte sig i en knivig sits då han snurrade runt mitt under sitt första snabba varv i Q3. Det störde inte honom, han prickade en klockrent varv och var överlägsen i kvalet.

– Ett väldigt, väldigt svårt kval. Jag satte ett riktigt bra sista varv. Det känns bra att starta i pole position, säger Leclerc.

Carlos Sainz och Charles Leclerc tar i hand.
Bildtext Carlos Sainz och Charles Leclerc visade att Ferraris fart är bra.
Bild: XPB Images

Undra på, vinnaren i Spanien brukar ofta starta från första rutan.

– Jag startar i ett bra utgångsläge, men vi har haft problem med däcken i de senaste loppen. Om vi inte höjer oss på den punkten kommer vi inte att vinna.

Verstappen fick inget sista varv

Leclerc fick också lite hjälp att bli kvaletta då Max Verstappen inte kunde genomföra sitt sista varv. Han tappade kraften i motorn och fick nöja sig med en andraplats.

– Om man ser på hela helgen är ruta två bra, men jag hade gärna kört det sista varvet. Jag var ute efter pole position.

– I de två senaste loppen har vi lyckats hantera däcken väldigt bra, men det blir varmt i morgon.

Söndagens lopp i Barcelona startar klockan 16.00.

Formel 1

Spaniens GP, kval:

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Carlos Sainz, Ferrari
4. George Russell, Mercedes
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
8. Kevin Magnussen, Haas
9. Daniel Ricciardo, McLaren
10. Mick Schumacher, Haas
11. Lando Norris, McLaren
12. Esteban Ocon, Alpine
13. Yuki Tsunoda, Alpha Tauri
14. Pierre Gasly, Alpha Tauri
15. Guanyu Zhou, Alfa Romeo
16. Sebastian Vettel, Aston Martin
17. Fernando Alonso, Alpine
18. Lance Stroll, Aston Martin
19. Alexander Albon, Williams
20. Nicholas Latifi, Williams