Hoppa till huvudinnehåll

Sport

F1-vändningarna i Barcelona: Mardröm för Leclerc, Verstappen tog över VM-ledningen – Bottas imponerade igen och slutade sexa

Uppdaterad 22.05.2022 18:44.
Charles Leclerc fotograferad efter lopp.
Bildtext Charles Leclercs dag blev en mardröm.
Bild: Lehtikuva

Charles Leclerc kunde inte förklara varför hans Ferrari gav upp. VM-ettan avbröt och petades ner i totalen – nu är det Max Verstappen som har tagit över i F1.

Sanning inför starten i Spaniens GP: Att titta på loppen i Barcelona är ofta lika tråkigt som att bevittna då målarfärg torkar.

Facit efter målgången i årets tävling: Väldigt mycket hände.

Före starten betonade alla på gridden att däckhanteringen i den nästan 40-gradiga hettan blir avgörande. Valtteri Bottas konstaterade i Viaplays sändning att gummi bränns snabbt i de här förhållandena.

Tekniska problem i bilen blev ändå avgörande i fajten om segern ... eller, det som egentligen inte ens var en fajt.

Charles Leclerc avbryter lopp.
Bildtext Efter 28 varv tvingades Leclerc avbryta.
Bild: XPB Images

VM-ettan Charles Leclerc startade i pole position och ledde tävlingen överlägset när förarna närmade sig halva distansen. Då gav Ferrarin helt plötsligt upp kontraktet och en fullständigt uppgiven Leclerc avbröt.

– Det fanns inga indikationer på att det här skulle hända. Bilen bara gav upp och tappade all kraft. Det är så synd. Jag kan inte göra något annat än försöka vara positiv och det är många lopp kvar, säger Leclerc.

– Vi måste ta med oss det positiva, vi hade farten. Säsongen är lång och det här sker för alla, säger stallchefen Mattia Binotto.

Red Bull tog dubbelseger

Med Leclerc bortplockad blev det en Red Bull-präglad andra halva av loppet.

Max Verstappen hade en usel inledning då han först var ute i gruset och sedan vrålade om ett icke-fungerande DRS-system bakom George Russell, men när holländaren bytte däck och fick fritt fram gick det undan.

Max Verstappen på gridden inför start i Barcelona.
Bildtext Max Verstappen är tillbaka som VM-etta.
Bild: XPB Images

Verstappen satsade på en trestoppstaktik och den höll för ännu en seger – speciellt när stallkamraten Sergio Perez backade av och lät Verstappen passera utan kamp.

– Tack kompis, sa Verstappen under loppet.

I och med att Leclerc nollade i Spanien och Verstappen åker hemåt med full pott blir det vaktbyte i VM-ledningen. Inför det omsusade loppet på Monacos gator nästa helg har Verstappen ett försprång på sex poäng.

– Vi lyckades ändra taktiken och få till vårt eget lopp. Det var en tuff start på tävlingen, men till slut gick det vägen, säger Verstappen.

Bakom Verstappen säkrade Sergio Perez en dubbelseger för Red Bull. Russell tog sin andra pallplats i Mercedes då han slutade trea.

Fel taktik för Bottas?

För Valtteri Bottas inleddes Spaniens GP med en svag start, men efter de första kurvorna avancerade finländaren och länge såg det väldigt positivt ut.

Valtteri Bottas hoppar ur sin formel 1-bil.
Bildtext Valtteri Bottas slutade sexa i Barcelona.
Bild: IMAGO/PanoramiC/ All Over Press

Bakom tättrion var Bottas med och körde mot Carlos Sainz och Lewis Hamilton, men med slitna däck tvingades han ge sig. Ett par kurvor på det 58:e varvet räckte för att Bottas skulle släppa både Sainz och Hamilton förbi sig.

"Ett misstag", kallade Bottas valet att satsa på två depåstopp.

Säsongsstarten för Bottas

Bahrain: Sexa.

Saudiarabien: Avbröt.

Australien: Åtta.

Imola: Femma (sjua i sprinten).

Miami: Sjua.

Spanien: Sexa.

Trots detta stod Bottas för en stadig insats i 66 varv. Han gick i mål som sexa och befäster sin position som ett av F1-årets utropstecken.

– Vi chansade lite med taktiken och sista stinten blev för lång. I den här värmen är man tvungen att spara däcken, de överhettas lätt. Men vi fick med oss en bra poängskörd, säger Bottas till Viaplay.

Ny chans till VM-poäng kommer redan om en vecka på stadsbanan i Monaco.

Formel 1

Spaniens GP:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sergio Perez, Red Bull
3. George Russell, Mercedes
4. Carlos Sainz, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
7. Esteban Ocon, Alpine
8. Lando Norris, McLaren
9. Fernando Alonso, Alpine
10. Yuki Tsunoda, Alpha Tauri
11. Sebastian Vettel, Aston Martin
12. Daniel Ricciardo, McLaren
13. Pierre Gasly, Alpha Tauri
14. Mick Schumacher, Haas
15. Lance Stroll, Aston Martin
16. Nicholas Latifi, Williams
17. Kevin Magnussen, Haas
18. Alexander Albon, Williams

Charles Leclerc (Ferrari), Guanyu Zhou (Alfa Romeo) avbröt.