Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

"Jag hoppas tvåårig förskola blir det nya normala" – lyckat försök i Södra Paipis

Erin Bergström och Adina Rönnqvist jobbar med sina förskoleböcker.
Bildtext Erin Bergström och Adina Rönnqvist har tyckt om förskolan i Södra Paipis förskola.
Bild: Hanna Othman / Yle

I Södra Paipis förskola i Sibbo har det varit ett lite extra spännande år, eftersom dagiset är med i försöket med tvåårig förskola. Det betyder att också femåringarna har deltagit i förskoleundervisningen i år.

Den här måndagsförmiddagen har femåringarna och sexåringarna jobbat skilt. Sexåringarna har en del saker som de måste hinna igenom innan de ska börja i skolan i höst.

Just nu handlar det om mönster och siffror.

– Vi jobbar med matteböckerna, säger Erin Bergström och Adina Rönnqvist berättar att hon är ganska bra på matte redan.

En baskeboll ligger på sandplanen framför Södra Paipis skola och förskola.
Bildtext Föräldrarna fick själv välja om deras barn ska delta i förskoleförsöket. Alla föräldrar i Södra Paipis skola valde att delta.
Bild: Hanna Othman / Yle

Femåringarna Jerry Kraufvelin och Felix Lehtinen hör till de första i Finland som testar på att gå förskolan på två år. Det blir lite väl mycket jobb och uppgifter, tycker pojkarna.

– Uppgifterna är tråkiga, säger Felix Lindgren.

– Vi måste klippa och allt, inflikar Jerry Kraufvelin.

Den största skillnaden mellan förskola och dagis är enligt pojkarna att de måste sova i dagis medan det räcker med vila i förskolan. Det tycker de är bra. Och så blir det förstås en hel del lek också i förskolan.

Erin Bergström och Adina Rönnqvist klipper ut siffror ur veckotidningar.
Bildtext Erin Bergström och Adina Rönnqvist klipper ut siffror från veckotidningar och limmar in dem i sin läroböcker.
Bild: Hanna Othman / Yle

Mona Sundberg är lärare inom småbarnspedagogik och har ansvaret för sexåringarnas förskola. Det här året har grupperna förstås ofta blandats och hon har lärt känna också femåringarna.

Det är en av de bästa sakerna med försöket, enligt henne.

– Nu har jag en bra kännedom av de barn som är sexåringar kommande år. Ett år i förskolan är jätte, jättekort och nu har vi två år på oss att jobba vidare.

Vanligtvis tar det nästan ända till julen innan Mona Sundberg känner att hon verkligen är bekant med barnen. Det tar också barnen en lång tid att hitta sin plats i gruppen och våga vara sig själv.

Mona Sundberg framför en whiteboard på förskolan.
Bildtext Mona Sundberg tror inte att femåringarna är medvetna om att de är med i ett försök, utan verksamheten pågår smidigt i vardagen.
Bild: Hanna Othman / Yle

Nu finns den grunden redan på plats och Sundberg har lättare att märka om något barn möjligtvis har specialbehov.

Och det är en av de tyngre motiveringarna bakom försöket. Barnen har en bättre chans att börja skolan från samma streck och mera jämställt om deras behov redan har kartlagts.

Det som får mest kritik är hur det i sista ögonblicket bestämdes vilka förskolor som skulle vara med i försöket. Det gav inte mycket tid för förberedelser.

Barn och personal i Södra Paipis förskola om försöket. - Spela upp på Arenan

– Under hösten testade vi oss fram för att se vad som fungerar och vad som inte gör det. Men under våren har det redan löpt på riktigt bra, säger Mona Sundberg.

Också föreståndare Camilla Sundberg riktar kritik mot den strama tidtabellen, men säger att föräldrarna verkar nöjda nu när försöket är i gång.

– Det har varit mycket positivt, speciellt innehållsmässigt.

Daghemsföreståndare Camilla Sundberg.
Bildtext Föreståndare Camilla Sundberg.
Bild: Hanna Othman / Yle

Förskolan i Paipis är den enda som deltar i försöket i Östnyland, men de deltagande förskolorna har bildat ett nätverk som träffas med tre veckors mellanrum. Där kan de utbyta tankar och erfarenheter.

Trots att det lät på barnen som att de jobbar väldigt mycket med uppgifter så är det nog inte alls riktigt så, säger Mona Sundberg. Lek är fortfarande väldigt viktigt också i förskolan, men dagarna har mera av en struktur.

– Dagarna är indelade i stunder, men det är på inget sätt meningen att de ska jobba skolmässigt eller ens förskolemässigt ännu som femåringar. Det handlar om att komma in i rytmen, och femåringarna är intresserade av mycket och vill ha uppgifter att lösa, säger Mona Sundberg.

Hon säger också att det känns jättebra inför det andra året av försöket.

– Vi vet barnens styrkor och utmaningar, och det är lättare att börja en höst när man redan har erfarenheten av ett år. Det har varit ett bra försök och jag hoppas att det blir en obligatorisk lösning för alla förskolor i Finland, säger Mona Sundberg.

Södra Paipis skola och daghem i Sibbo.
Bildtext Skolan och daghemmet är i samma byggnad. Tidigare har förskolan samarbetat en hel del uppåt, men nu har verksamheten riktat sig också mera neråt mot de yngre.
Bild: Hanna Othman / Yle