Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Nya terminalbyggnaden i Åbo hamn inspireras av origami – vinnaren valdes enhälligt

Uppdaterad 25.05.2022 10:54.
Nya Åbo hamnbyggnad
Bildtext Åbos nya hamnterminal har tagit inflytande av japansk papperkonst.
Bild: PES-Arkkitehdit Oy

Förslaget Origami valdes till vinnare i arkitekttävlingen som ordnades för att välja huvud- och arkitektplaneraren för Åbo Hamns nya passagerarterminal.

Arkitekttävlingen, som Åbo Hamn ordnade inom ramen för projektet Ferry Terminal Turku, inleddes hösten 2021. Vinnaren valdes enhälligt av juryn.

Det var till slut tre förslag som gick vidare från tävlingens första skede. Alla förslag behandlades anonymt och det visade sig att det vinnande förslaget lämnats in av PES-Arkkitehdit Oy.

– Juryn valde det förslag som bäst uppfyllde de funktionella kraven samtidigt som de passar in ypperligt i omgivningen och stadsbilden i det framtida Slottsuddsområdet. Det vinnande förslaget är en bra utgångspunkt för fortsatt planering av passagerarterminalen, kommenterar Åbo hamns vd Erik Söderholm, som varit ordförande för juryn.

Nya Åbo hamn
Bild: PES-Arkkitehdit Oy

Kan möjliggöra nya fartyg i hamnen

Den nya terminalen innebär att det endast kommer att finnas en terminal i Åbo hamn, till skillnad från nu då Viking Line och Tallink Silja har varsin terminalbyggnad.

I framtiden är det Åbo hamn som driver terminalen. Det innebär att hamnen kan ta in fler rederier som kör passagerarfartyg från Åbo, säger Erik Söderholm.

– Kanske inte för att köra mellan Åbo och Stockholm, men till exempel för att köra mellan Åbo och Gdynia i Polen. Det har vi faktiskt sett på redan en längre tid.

Söderholm överväger också möjligheten att ta in fartyg som kör mellan Åbo och Tallin, som Tallink Silja gjorde under coronapandemin.

– Det här blir Åbo hamns terminal, som alla använder.

Det vinnande förslaget präglas av liv och rörelse

Enligt ett pressmeddelande ansåg juryn att förslagets namn, Origami, bäst uppfyller de mål som ställts upp för terminalen. Juryn tilltalades av den exceptionella och uttrycksfulla arkitekturen.

Arkitekturen är baserad på sneda triangulära ytor och samspelet mellan stål, glas och aluminium. Inne i byggnaden ska det också finnas träpaneler, som skapar ett varmt intryck.

nya åbo hamn
Bild: PES-Arkkitehdit Oy

Förslagets byggnadstekniska lösningar är genomtänkta ur ett underhållsperspektiv och fasaden, som är i aluminium, har en lång livstid.

– Då det kommer utländska gäster får vi hoppas att de kommer ihåg terminalen, att den inte är någon gammal lada, utan att den är något speciellt, säger Erik Söderholm.

På infarten till området finns en kortvarig parkering och avlämning för att göra trafiken kring terminalen smidig.

Nya Åbo Hamn
Bild: PES-Arkkitehdit Oy

– Terminalarkitektur betjänar människor både i vardagen och vid festligheter och är ett välbekant designområde för oss. Det är värdefullt att man vill satsa på arkitekturen av trafikbyggnader, säger tävlingsförslagets huvuddesigner, arkitekt SAFA Tuomas Silvennoinen från PES-Arkkitehdit.

Nya Åbo hamn
Bild: PES-Arkkitehdit Oy

Ett avtal om huvud- och arkitektplanering kommer här näst att ingås med den valda arkitektbyrån.

Arbetet fortsätter med ett utvecklingsskede i samarbete med de övriga parterna. Utvecklingsskedet börjar i slutet av sommaren 2022 och fortsätter fram till våren 2023, då genomförandet börjar. Målet är att verksamheten i den nya passagerarterminalen ska komma igång i början av 2026.

Den nya hamnterminalen i Åbo skall präglas av liv och rörelse - Spela upp på Arenan

Artikeln är uppdaterad den 24 maj klockan 17.30 med fler kommentarer av Erik Söderholm.