Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Ukraina försöker desperat hitta kanaler för att exportera sina gigantiska spannmålslager

Alexey, pressansvarig för den ukrainska armén, sitter ovanpå en nedskjuten rysk stridshelikopter i ett vetefält i Mykolajiv. .
Bildtext Alexey, pressansvarig för den ukrainska armén, sitter ovanpå en nedskjuten rysk stridshelikopter i ett vetefält i Mykolaiv.
Bild: Benjamin Suomela / Yle

Den ryska blockaden av hamnarna i Svarta havet gör att Ukraina har omfattande problem med att exportera spannmål. Därmed förvärras den hotande globala livsmedelskrisen och hungersnöden i världen.

För närvarande har Ukraina minst 20 miljoner ton överskottsspannmål i lager, och nu försöker man desperat sköta leveranser via floder och järnvägar.

Ytterligare cirka 40 miljoner ton blir tillgängliga för export i sommar då nästa skörd är klar.

Innan Ryssland skickade in trupper till Ukraina den 24 februari hade Ukraina en kapacitet att månatligen exportera upp till 6 miljoner ton vete, korn och majs.

I mars i år kollapsade exporten till bara 300 000 ton. I april exporterades 1,1 miljoner ton.

Traktor på åker i Ukraina.
Bildtext En bonde kör traktor på ett fält i Ukraina den 2 maj 2022. Priserna på spannmål och mjöl har stigit kraftigt efter den ryska invasionen. Ukraina är en stor leverantör av vete och majs.
Bild: Oleg petrasuyk / EPA

Flaskhalsarna är många

Transporterna stöter på omfattande logistiska flaskhalsar, allt från brist på tågvagnar, bränsle och lastbilar till godsvagnar som inte kan röra sig på grannländernas rälsbredd.

Vetepriserna steg till rekordhöga nivåer i mars och de stigande livsmedelspriserna har utlöst protester som hotar bli våldsamma.

Ryssland har för sin del låtit förstå att hamnar kan öppnas i utbyte mot att sanktioner mot Ryssland hävs.

I Odessa väntar man på fri passage

I Odessa finns det spannmålslager vid hamnen, och fartyg fulla av spannmål ligger förtöjda vid kajen, i väntan på säker passage.

– Hamnen i Odessa måste öppnas igen. Vi måste nå en diplomatisk lösning, säger Pierre Vauthier, Ukrainaansvarig vid FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation.

Nu hoppas man på att kunna skicka 700 000 till 750 000 ton i månaden från två små hamnar vid Donau till Rumänien, varifrån det kommer att skeppas till Nordafrika och Asien.

Resten skulle gå via vägar och järnvägar till Europa.

Men det går långsamt just nu. Under de första 22 dagarna i maj exporterades bara 28 000 ton längs vägarna.

En solros i solen.
Bildtext En solros fotograferad i Mariupol 20.7.2009. Ukraina är en stor exportör av solrosolja.
Bild: EPA/All Over Press

Tågspåren har olika bredd - i Ukraina är de från sovjettiden

Järnvägstransporter är ett mer lovande alternativ – men komplicerat och kostsamt. Ukrainska tåg måste stanna vid gränsen eftersom skillnaden i spårvidd är 9 centimeter i jämförelse med spåren i de europeiska grannländerna.

I Ukraina härstammar spåren från sovjettiden. Spannmål måste lastas om i nya vagnar på olika tåg eller så lyfts vagnarna på ett smalare underrede. Allt detta tar tid och begränsar hur mycket som kan exporteras.

När spannmålen väl har klarat av alla inspektioner är nästa hinder bristen på lagringskapacitet i de europeiska hamnarna.

Tiotusentals ton spannmål måste lagras för att senare lastas på fartyg. I Ukraina har både spannmålsmagasin och mjölkvarnar på många håll skadats eller förstörts i strider, vilket betyder att lastbilar med majs måste rulla vidare för att söka andra magasin.

Fält på en gård i Odessaregionen den 22 maj 2022.
Bildtext Spannmålsfält i Odessa.
Bild: Lehtikuva

Goda skördar inväntas

Enligt odlare i Ukraina ser det ut att bli fina skördar i år. Spannmålskvaliteten på fälten är mycket god, och vinterfrosten har inte skadat grödorna.

Odlarna hoppas nu på att det internationella samfundet begrundar problemets omfattning och försöker underlätta logistiken.

Det råder redan nu hungersnöd i många länder.

Källa: Reuters