Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Experter förutspår höga bränslepriser för en lång tid framöver – minskad konsumtion kan anas i betalkortsstatistiken

Uppdaterad 05.06.2022 15:14.
Prisskylt på bensinstation.
Bildtext Det har blivit klart dyrare att köpa bensin sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig i februari.
Bild: Teemu Salonen / Lehtikuva

Bränslepriserna fortsätter att ligga på en hög nivå under en lång tid framöver, förutspår experter i bank- och trafikbranschen. Ännu syns det här ändå inte i trafikmängderna.

I början av året kostade en liter 95 E-bensin under två euro, i fredags var genomsnittspriset i Finland 2,52 euro.

Det är förstås Rysslands krig mot Ukraina som driver upp priserna. Det säger ekonom Juho Kostiainen på Nordea till nyhetsbyrån STT.

Råoljepriset har stigit när västländerna försöker bli kvitt den ryska oljan. I fredags kostade Brentoljan 120 euro per fat mot 80 dollar i början av året.

– Dessutom har den amerikanska dollarn förstärkts i förhållande till euron. Oljehandeln bedrivs i dollar, så det syns förstås extra tydligt när man räknar om priserna till euro, förklarar Kostiainen.

En annan faktor som påverkar prisnivån är den europeiska bristen på kapacitet att förädla oljan, något som har aktualiserats i och med sanktionerna mot Ryssland.

Både valutaproblematiken och kapacitetsbristen är ändå faktorer som Kostiainen räknar med att det jämnar ut sig med tiden.

Han tror oberoende att oljepriset kommer att fortsätta vara högt och det innebär självklart också höga bränslepriser.

– Vi får sannolikt räkna med dyr bensin åtminstone hela det här året, möjligen även längre.

Försök att ingripa

Politiska ledare i olika länder har försökt komma till undsättning och stödja dem som drabbas extra hårt av de stigande bränslepriserna. En metod har varit att sänka bränsleskatterna.

I Finland har regeringen gått in för att tillfälligt lätta på kraven när det gäller andelen förnybart bränsle. Det här borde synas i sjunkande dieselpriser.

– Sannolikt ser man effekten av det här under sommaren eller senast till hösten, säger Hanna Kalenoja som är specialsakkunnig på bilbranschens informationscenter Autoalan Tiedotuskeskus.

Mies tankkaa autoa.
Bildtext I trafikmängderna på vägarna syntes inga förändringar under mars månad medan en liten minskning kunde skönjas i april.
Bild: Mikko Koski / Yle

Svårt minska på konsumtionen snabbt

Det är svårt att säga om de höga bränslepriserna har lett till minskat körande. Statistikcentralens senaste uppgifter om bränsleförsäljningen har ännu inte publicerats.

I trafikmängderna på vägarna syntes inga förändringar under mars månad medan en liten minskning kunde skönjas i april. Det är ändå oklart om det här mer handlar om normala säsongsfenomen eller om bränslepriserna påverkat.

– Det är svårt att i snabb takt förändra sin bränslekonsumtion, till exempel skaffa en bil som drar mindre bensin eller flytta närmare arbetsplatsen, säger Kalenoja på bilbranschens informationscenter.

Ser man på hur folk använder sina betalkort, kan man ändå ana en viss minskning av bilkörandet.

– Folk använder mer pengar på bränsle, men beaktar man prisstegringen så ser man att volymen minskat, säger Juho Kostiainen på Nordea.

Han tolkar det här som ett tecken på att bilisterna nu funderar noggrant på om bilresan faktiskt är nödvändig.

Källa: STT