Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Nu ska de långa telefonköerna vid Åbos hälsostationer betas av – Åbo stad köper telefontjänster av tjänsteleverantör

Närbild på en skylt med texten Pääterveysasema Hälsovårdscentralstation
Bildtext Från och med den 7 juni kommer bolaget först att ansvara för brådskande samtal till hälsostationerna i Tallbacken, Runosbacken, Kyrkovägen och Kråkkärret. Arkivbild.
Bild: Yle/Marie Söderman

De långa telefonköerna till hälsostationerna i Åbo har varit ett problem redan under en längre tid. Nu ska den offentligt ägda tjänsteleverantören Kaiku24 avlasta hälsostationerna och sköta en del av telefontjänsterna.

Åbo stad har köpt tjänster av bolaget Kaiku24, som är en offentligt ägd och ideell tjänsteleverantör för social- och hälsovårdstjänster. Staden kommer att köpa av tjänsterna i ett år.

Bolaget kommer att ta hand om en del av hälsostationernas telefontjänster i Åbo, göra bedömningar av patienters vårdbehov och vid behov boka en tid till en läkare eller sjukskötare vid någon av stadens hälsostationer.

Bolaget kommer också att ha svenskspråkiga anställda som svarar på samtal.

Vid bedömningen av vårdbehovet kommer även Kaiku24:s egna läkare att finnas till hands, berättar överläkaren för öppenvården vid Åbo stad, Päivi-Leena Honkinen, i ett pressmeddelande.

Från och med den 7 juni kommer bolaget först att ansvara för brådskande samtal till hälsostationerna i Tallbacken, Runosbacken, Kyrkovägen och Kråkkärret. Enligt uppskattningar får hälsostationerna i Åbo sammanlagt drygt 5 000 brådskande samtal i månaden, uppger Åbo stad i pressmeddelandet.

Vårdarna vid Åbo stads hälsostationer kommer nu i första hand att sköta de icke-brådskande samtalen.

Från och med juli kommer Kaiku24 även att svara på brådskande och icke-brådskande samtal på hälsostationen i Åbo centrum.

Telefonnumren till hälsostationerna är de samma som tidigare.