EU-parlamentarikerna gav tummen ner för den viktigaste delen av klimatpaketet – nu fördröjs klimatarbetet ytterligare
Det var upprörda stämningar i Strasbourg efter att parlamentarikerna hade röstat mot den föreslagna reformen av EU:s system för handel med utsläppsrätter. Det så kallade ETS-paketet betraktas som den viktigaste delen av unionens ambitiösa klimatprogram.
– Jag ber alla som röstade ner paketet att tänka om, sa den tyska parlamentsledamoten Peter Liese (Konservativa EPP-gruppen) som är ansvarig för arbetet med revidering av utsläppshandeln.
Han blev avbruten gång på gång av ropande parlamentariker, men lyckades till slut föreslå att man skulle remittera frågan tillbaka för parlamentets miljökommitté, vilket också lyckades.
Den gröna given fördröjs av politiska motsättningar
Utsläppshandeln är EU:s främsta instrument för att minska på växthusgaserna, och målet för denna minskning är 55 procent vid år 2035 från nivån år 1990.
Det aktuella ETS-paketet (Emissions Trading System) går i korthet ut på att kraftverk och fabriker på unionens område måste ha ett tillstånd för varje ton koldioxid som de släpper ut, och för det måste de köpa utsläppsrätter.
I EU-parlamentet var stötestenen nu tidpunkten för när EU skall sluta dela ut gratis utsläppsrätter till den mest konkurrensutsatta industrin, och när man ska införa klimattullar på vissa varor från länder utanför unionen.
Motsättningen fanns mellan de gröna och vänstern som ville ha ambitiösare krav och de konservativa politikerna som ville det motsatta.
Tillsammans med utsläppshandeln skickas nu både klimattullarna och den sociala klimatfond som var tänkt att stödja de mest utsatta tillbaka till Europaparlamentets miljökommitté.
Dagens omröstningar var tänkta att definiera parlamentets ståndpunkt inför slutförhandlingarna med medlemsländerna i ministerrådet, men nu fördröjs det arbetet.
Stöd för förbudet av framtida förbränningsmotorer
Under den andra delen av omröstningen tog man bland annat ställning till kommissionens förslag att helt förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar från år 2035, vilket parlamentets miljökommitté tidigare hade godkänt.
Totalförbudet godkändes i dag av EU-parlamentarikerna.
Finlands Henna Virkkunen (EPP-gruppen) hörde till dem som stödde ett lägre mål, det vill säga att 10 procent av de nya bilarna skulle undantas från förbudet mot förbränningsmotorer
– Vi tror på de förnybara bränslenas möjligheter i framtiden, sa Virkkunen vid en pressträff inför omröstningen, och påpekade att Finland och Sverige är föregångare när det gäller utvecklingen av nya drivmedel.
Det parerade Ville Niinistö (De gröna/Europeiska fria alliansen) med att säga att förbränningsmotorerna alltid bidrar med utsläpp.
– Biogas och andra nya bränslen kan i framtiden istället användas i den tunga trafiken, till sjöss och till havs, där elektricitet inte är ett alternativt drivmedel på en lång tid, menade han.