Företagen välkomnar promillegräns – men elsparkcyklisterna nobbar hjälmen
Det behövs definitivt en promillegräns för elsparkcyklarna, alkoholen hör inte hemma i trafiken. Det säger Juuso Koskela, som är områdesdirektör på Tier, bolaget som har kring 700 elsparkcyklar i Vasa.
Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt publicerade en utredning för några dagar sedan. I den framkom det att ungefär hälften av de som skadar sig på elsparkcykel är berusade. Elsparkcykelföretagen meddelade samtidigt att de vill att en promillegräns införs.
De flesta olyckor inträffar på sommarhelger, kvällar eller nätter och det rör sig om till exempel hjärnskakningar och brutna ben, men också om livsfarliga skador.
Kostnaderna för olyckorna som skedde i Helsingfors ifjol beräknades ligga på 1,7 miljoner euro. Och då har man inte räknat in den privata sektorn.
Hjälmarna används inte
Juuso Koskela på Tier säger att elsparkcyklarna hela tiden utvecklas till att bli mer säkra. Till exempel har bromsarna förbättrats och däcken gjorts större.
I framtiden kommer det också att finnas sensorer som känner av om användaren kör vårdslöst eller om fler än en person står på cykeln.
I Vasa centrum kring torget har elsparkcyklarnas hastighet begränsats till 15 kilometer i timmen.
2020 satte man hjälmar på cyklarna i en del städer. Men Koskela säger att man nu har märkt att hjälmarna inte används.
– Även om vi vill att alla använder hjälm och det rekommenderas i appen. Fast hjälmarna erbjuds gratis, så är det inte vad kunderna vill ha, säger Koskela.
Därför finns det nu inga planer på att placera ut fler hjälmar.
Enligt Koskela har man på övrigt håll i Europa sett att olyckorna minskar när trafikanterna blir mer vana med elsparkcyklarna. Även lagstiftningsåtgärder bidrar till att minska antalet olyckor.