Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Yle Sportens F1-expert efter Kanadas GP: "Valtteri Bottas leder mittfältet, han är en helt ny förare jämfört med förra året"

Valtteri Bottas vinkar till publiken.
Bildtext Valtteri Bottas är åtta i VM-sammandraget.
Bild: XPB Images

Mercedes har inte skördat stora framgångar i år. I Montreal körde Lewis Hamilton i mål som trea och George Russell som fyra, men Fredrik af Petersens säger att det är oklart om stallet har löst sina problem.

Stora delar av söndagens formel 1-lopp i Kanada bjöd inte på någon större spänning. Med 20 varv kvar kraschade Yuki Tsunoda och säkerhetsbilen kom ut på banan.

Efter att säkerhetsbilen tackat för sig attackerade Carlos Sainz ledaren Max Verstappen och det blev en spännande fajt om segern.

– Att säkerhetsbilen kom ut blev inte avgörande, men det gjorde loppet spännande, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens.

Verstappen körde i mål en sekund före tvåan Carlos Sainz och sju sekunder före trean Lewis Hamilton.

Resultat

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Carlos Sainz, Ferrari +0,993
3. Lewis Hamilton, Mercedes +7,006
4. George Russell, Mercedes +12,313
5. Charles Leclerc, Ferrari +15,168
6. Esteban Ocon, Alpine +23,890
7. Valtteri Bottas, Alfa Romeo +25,247
8. Guanyu Zhou, Alfa Romeo +26,952

För Mercedes, som har haft svårt att få ordning på bilen, var tävlingen i Montreal en av årets bästa. Hamilton knep sin andra pallplats för säsongen, medan stallkamraten George Russell blev fjärde.

Kommer Mercedes hädanefter att kämpa om pallplaceringar i varje lopp?

– Det återstår att se. Stallchefen Toto Wolff sa att man inte ska dra några slutsatser av det här loppet, säger af Petersens.

– I Barcelona trodde Mercedes att man hade löst problemet med de hoppande bilarna. I Monaco var problemen tillbaka och i Baku var det ännu värre.

– Banan i Montreal var så slät att det inte märktes lika mycket som tidigare. Wolff vet inte om man har löst problemet helt och hållet. Vissa ändringar har gjorts, till exempelvis med fjädringen.

Lewis Hamilton och George Russell intervjuas i depån.
Bildtext George Russell (till höger) har besegrat Lewis Hamilton sju av nio gånger i år.
Bild: XPB Images

Valtteri Bottas fick med sig sex poäng.

– Han har kommit tillbaka. Bottas var åtta i mål men blev upphissad till sjua eftersom spanjoren Fernando Alonso försvarade sig lite väl tufft och bytte linje ett par gånger då han blev attackerad av Valtteri. Man får byta linje en gång, säger af Petersens.

Bottas har fått nöja sig med aningen blygsammare placeringar på sistone. För tre veckor sedan var han nia i Monaco och för en vecka sedan elva i Baku.

– Det har varit lite motgångar i de senaste loppen. Nu leder han mittfältet.

– I det här loppet var Mercedes bättre, men Alfa Romeo har tagit ett stort steg framåt den här säsongen. Bottas är en helt ny förare jämfört med förra året. Han är tillbaka där han ska vara, han plockar poäng och är topp tio i varje lopp, säger af Petersens.

VM-sammandraget

1. Max Verstappen, Red Bull 175
2. Sergio Perez, Red Bull 129
3. Charles Leclerc, Ferrari 126
4. George Russell, Mercedes 111
5. Carlos Sainz, Ferrari 102
6. Lewis Hamilton, Mercedes 77
7. Lando Norris, McLaren 50
8. Valtteri Bottas, Alfa Romeo 46

1. Red Bull 304
2. Ferrari 228
3. Mercedes 188

I VM-sammandraget utökade Max Verstappen sin ledning. Det har vänt rejält: efter tre lopp hade Charles Leclerc 34 poäng till godo på Verstappen, men nu har Verstappen en 49 poäng stor marginal till rivalen Leclerc.

Charles Leclerc och Max Verstappen hälsar på varandra i depån.
Bildtext Charles Leclerc är Max Verstappens främsta konkurrent om VM-titeln.
Bild: Alessio Morgese/NurPhoto/Shutterstock/All Over Press

Är det redan avgjort i sammandraget?

– Nej, det tror jag inte. Det här var bara det nionde loppet, många tävlingar återstår. Men det är klart att Verstappen har ett övertag.

– Man ser ju också att bilarna går sönder. Sergio Perez fick bryta i går, jag tror att växellådan gick sönder. Det kan även drabba Max. Det har ju hänt den här säsongen att han har fått bryta på grund av tekniska problem. Ferrari har också tvingats bryta, säger af Petersens.

– Mercedesförarna ingår i en liten skara som inte brutit men de är ju långt efter när det gäller hastigheten.

Diskussion om artikeln