Vägen från brevlådan till postlådan är lång – så här går det till då Posten sorterar brev
Brev med adress på svenska hittar inte alltid fram till mottagaren. Yle Åboland besökte Postens sorteringsstation för att se hur brevsortering går till och vad en adressutredning innebär.
I våras fick Yle Åboland reda på två fall där brev inte kom fram eftersom adressen var skriven på svenska. Först då adressen hade genomgått en adressutredning, där till exempel Sirkkalagatan i Åbo översattes till Sirkkalankatu i Turku, nådde brevet sin mottagare.
Posten hittade inte fram i Åbo då adressen var skriven på svenska: "Det här är absurt"
Flera konsumenter vittnar om problem också i Åbo.
Flera kommenterade att de varit med om samma sak. Postens regionchef i Åbo, Hannu Riihimäki, blev överraskad av problemet och kunde inte förklara vad det beror på.
För att undersöka hur bra posten är på att leverera brev med svensk adress utförde Yle Åboland ett test. Vi skickade två brev var till 20 olika mottagare, det ena med adressen på svenska och det andra på finska.
Posten klarade testet galant. Båda breven kom fram på två dagar till 16 personer, en person fick båda breven på tre dagar och två personer fick brevet med svensk adress på två dagar och det med finsk adress på fyra dagar.
En person fick det svenska brevet på två dagar och det finska på nio dagar. Enligt Posten berodde dröjsmålet för det finska brevet troligen på akuta sjukdomsfall bland personalen på det område där brevet delades ut.
I vilket skede kan då en svenskspråkig adress orsaka problem, under vägen från brevlådan till postlådan? Vi besökte Postens central i Böle för att se hur sorteringen går till.
Brev från Åbo åker till Böle
Om du postar ett brev i Åbo, till en adress i Åbo, kommer ditt brev antagligen att åka via Helsingfors. I Böle finns nämligen en av Postens fyra centraler där post sorteras; här sorteras 80 procent av de brev som skickas i Finland, bland annat brev från Åbo.
Först genomgår breven ändå ett förarbete. Då stämplas breven och buckliga försändelser, som Postens sorteringsmaskiner inte klarar av, plockas bort.
– Majoriteten av alla brev sorteras maskinellt. Efter sorteringen åker breven vidare till utdelningen, säger Anna Sampo, som är produktionschef på Posten.
En sorteringsmaskin klarar av att sortera 40 000 brev i timmen. I Böle finns sju maskiner och åtminstone en av maskinerna är ständigt i användning.
Maskinen läser adresserna, medan personal matar in osorterade brev och tar ut färdigsorterade. Den post som maskinen spottar ut är i rätt ordning, redo för brevbäraren att dela ut.
Ibrahim Ibrahim är en av postens arbetare som matar in osorterade brev i apparaten.
Ibrahim beskriver arbetet som stressfritt, men man måste vara noggrann så att ingenting kör fast i sorteringsmaskinen.
– Damm och pappersbitar kan fastna och då stannar hela maskinen. Man måste hela tiden ha koll på vad som händer, säger Ibrahim Ibrahim.
Maskinen rengörs regelbundet och då får man tag på eventuella brev som fastnat i systemet.
Hur smart är sorteringsmaskinen?
Maskinen sorterar brev med finsk- och svenskspråkiga adresser enligt samma logik och enligt samma databas med adressuppgifter. Varför finns det då svårigheter med att identifiera adresser på svenska?
– Det är fullt möjligt att sorteringsmaskinen avläser adressen fel eller att ett fel inträffar i det förberedande arbetet eller i utdelningen, säger Anna Sampo.
Om sorteringsmaskinen gör fel en gång, upprepar den samma fel tills problemet åtgärdas. Det kan till exempel handla om att maskinen vill översätta en svenskspråkig adress till finska. Då Posten blir medveten om problemet programmerar de om maskinen. Därför önskar de att kunderna ger feedback då det går fel.
Både handskrivna och maskinskrivna adresser går att sortera, men en slarvig handstil kan förbrylla sorteringsmaskinen.
– På samma sätt som människoögat läser ett slarvigt handskrivet nummer, kan också maskinen tolka det fel. Då finns det givetvis en risk att maskinen sorterar brevet fel eller att den inte känner igen adressen.
Bristfälliga adresser utreds
Om adressen är bristfällig eller om maskinen inte klarar av att läsa den, måste adressen utredas. Också brev som klarar sorteringen, men som brevbäraren konstaterar vara felaktigt sorterade eller som saknar adressuppgifter, måste utredas.
Adressutredningen görs för hand. Då kompletteras adressen vid behov eller ersätts av en giltig adress.
– Om adressen ändå visar sig vara korrekt sorteras brevet i maskinen igen och hittar sedan fram till rätt adress, säger Anna Sampo.
Enligt Sampo utbildas varje brevbärare i den region hen arbetar i. Då bekantar sig brevbäraren med adresserna hen ansvarar över, både på svenska och på finska.
I sista hand är det brevbäraren som ser till att försändelsen når rätt adress.
– Givetvis måste brevbäraren vara noggrann i sitt arbete, brevbäraren har en stor betydelse för att försändelsen når mottagaren. Men mänskliga misstag kan inträffa, om man inte till exempel kommer ihåg allt man lär sig under utbildningen.
Antalet brev har minskat med 70 procent de senaste 10 åren
Varje vecka kommer ungefär 30 miljoner brev till sorteringsstationen i Böle.
Bara tre procent är "vanliga brev", det vill säga med frimärke.
Majoriteten av breven är företagspost.
Julen är den brådaste tiden på året för Posten, juli är den lugnaste.