Kritiken mot skyddsbågen har tystnat – Yle Sportens expert: "Vågar inte tänka på hur kraschen skulle ha slutat utan den"
Skyddsbågen Halo har cementerat sin plats i formel 1. På Silvestone överlevde Guanyu Zhou en otäck krasch tack vare den. Man håller andan då man ser kraschen, säger Yle Sportens expert Fredrik af Petersens.
GP-tävlingen på Silverstone fick en obehaglig start. I den första kurvan var flera förare inblandade i en krasch och värst gick det för Guanyu Zhou. Alfa Romeo-föraren slog runt och i hög hastighet slungades han över sandfållan och däckbarriären.
– Man håller andan då man ser kraschen, man vet aldrig hur det ska gå och då det inte visas någon repris på väldigt länge. Principen är att man inte visar någon repris före man vet hur föraren mår.
– Nu dröjde det tio till femton minuter och man är nervös. Motorsport har alltid varit farligt och kommer alltid att vara det. Man hoppas att det inte är allvarligt men risken finns alltid, säger Yle Sportens F1-expert Fredrik af Petersens.
Någon timme efter kraschen gick Zhou ut med en uppdatering på sociala medier där han berättade att han mådde bra och att skyddsbågen Halo räddade honom.
– Jag vågar inte tänka på hur kraschen skulle ha slutat om inte Halo hade funnits. Det hade nog gått väldigt illa. Systemet har utan tvekan räddat liv. Förarna var ju lite kritiska i början med tanke på sikten men de är nog enbart tacksamma nu.
Finns det alls några kritiker kvar?
– Nej, inte vad jag vet. Man har sett vad den är bra för och hur den hjälper, säger af Petersens.
Skyddsbågen visade ännu en gång sin betydelse: Zhou oskadd efter fruktansvärd krasch – Sainz tog första segern efter högintressant avslutning
Bottas bröt tävlingen efter problem med växellådan.
Fia gör grundlig utredning
Däckbarriären som finns runt banan stoppade inte Zhou den här gången – i stället flög han över den och in i stängslet framför publiken.
– Han kom med så hög hastighet och i en vinkel att bilen lyfte och flög in i stängslet. Tack och lov är det väldigt starkt och håller för väldigt stora krafter. Pelare står tätt och tar emot smällen.
– Bilen kom också upp och ner, och det bidrog också till att den lyfte och flög in i stängslet. Nu kommer internationella bilsportförbundet Fia göra en grundlig undersökning och anser man att något måste förbättras så kommer man att göra det, säger af Petersens.
Kraschen fick sin början då George Russell körde in i sidan på Zhou direkt efter starten.
– Russell gör en dålig start och kör på honom men jag anser att man inte kan skylla på någon. I starten är det alltid rörigt och man kämpar om varje centimeter. Det är tyvärr sådant som kan hända i motorsport, säger af Petersens.
Ferrari gjorde bort sig
När loppet väl kunde köras efter nästan en timmes paus blev det en dramatisk avslutning. Då tolv varv återstod kom säkerhetsbilen in på banan.
Ferrari lät ledaren Charles Leclerc stanna ute på banan med hårda däck medan stallkamraten Carlos Sainz och många andra förare bytte till mjuka däck.
– Jag fattar inte vad Ferrari gör. Jag förväntade mig att Ferrari skulle kalla in Leclerc och blir förvånad då man inte gör det. Det är inte första gången som Ferrari gör bort sig.
Leclerc försökte försvara sig mot Sainz i några kurvor efter omstarten men med hårda däck blev det till slut omöjligt.
– Det var rättvis fajt men lite överraskande. Jag trodde faktiskt att man skulle ta mer hänsyn till varandra och inte ta risken att köra ihop. Lite tufft var det men för publiken var det en fantastisk duell.
Sainz behöll sedan sin ledning och tog karriärens första seger efter 150 starter i formel 1.
– Det är alltid skoj med en ny vinnare. För sporten var det perfekt, säger af Petersen.
Sergio Perez körde i mål som tvåa och Lewis Hamilton knep tredjeplatsen.
Kan vi glömma Mercedes problem nu?
– Det verkar så. Toto Wolff har sagt att man redan i Barcelona kom underfund med den hoppande bilen, men att man inte riktigt visste hur man skulle lösa problemet. Det har man lyckats med nu anser man.
– Det syntes på kameran att bilen inte studsade lika mycket som tidigare, så var det också i Montreal för två veckor sedan. Man sa också att dessa två banor skulle passa teamet bättre eftersom det är släta banor. Vi får se nästa vecka i Österrike om man har löst problemen.
Kan Mercedes motormässigt matcha Ferrari och Red Bull om man nu löst problemen med studsandet?
– Ja, det tror jag att man kan göra men man är för långt efter för att köra om VM-titlarna. Wolff har sagt att man är nöjda om man blir tvåa i konstruktörsmästerskapet. Det blir nog svårt för Hamilton att köra hem en åttonde VM-titel, säger af Petersens.