Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Skulle du köpa en lägenhet du aldrig besökt? Virtuella fastighetsköp blir allt vanligare

En sommarstuga vid vattnet.
Bildtext De digitala verktygen underlättar både säljande och köpande av fastigheter. Arkivbild.
Bild: Alamy / All Over Press

För 23 år sedan när fastighetsförmedlaren Petri Abrahamsson började inom branschen tejpade man reklamblad fast i skyltfönstret och skrev annons i den lokala tidningen. I dag har digitala verktyg ersatt papper och penna.

I nuläget kan köparen sköta varje steg av ett fastighetsköp digitalt. Enligt fastighetsförmedlarna Rabbe Holmberg och Petri Abrahamsson är det här en bra sak.

Det underlättar fastighetsförmedlarnas arbete och kunden har flera valmöjligheter för hur köpet ska skötas, säger Rabbe Holmberg, fastighetsförmedlare vid Åbolands Fastigheter.

– De digitala verktygen syns i allt vad vi gör. Verktygen vi arbetar med är nuförtiden i högsta grad digitaliserade, säger Holmberg.

Fastighetsförmedlaren Petri Abrahamsson vid Aktia Fastighetsförmedling säger att det inte bara är mäklare och köpare som uppskattar det digitala, också banker och försäkringsbolag vinner på det.

– Köparen kan om den vill få en virtuell visning av objektet, vilket betyder att köparen aldrig behöver sätta en fot på fastigheten, säger Abrahamsson.

De digitala verktygen ska ge en realistisk bild av fastigheten

Från lantmäteriverket får vi mycket information som vi behöver, säger Holmberg. Bakom datorskärmen ser vi var råstenarna ligger och vi kan också till exempel se höjdkurvor och andra hjälpfulla kartor.

Det handlar om att kunna sammanställa och presentera information om fastigheten på ett säkert sätt, säger Holmberg.

Bilder och videor av fastigheter är användbara medel för att visa exempelvis en lägenhet. Som mäklare är det däremot viktigt att se till att kunden förstår vad hen är på väg att köpa.

– Det kan hända sig att en del bilder är förskönade och på så vis förvränger verkligheten, säger Holmberg.

Ett A4 papper på ett arbetsbord.
Bildtext Annonsblad för en fastighet i Pargas.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

– Rutinerna och grundjobbet som vi mäklare gör är fortfarande detsamma, enligt Holmberg. De digitala medlen ska ge en realistisk bild av en fastighet. Vårt ansvar som mäklare har inte förändrats.

Holmberg säger att köparen nu mer eller mindre är tvungen att gå den digitala vägen vid köp av en fastighet. Fast de digitala verktygen finns till hands så måste vi ta hänsyn till att alla kunder inte vill göra köpet digitalt.

Holmberg säger att äldre personer uppskattar att fortsättningsvis kunna sköta affärer enligt gammal tradition. Möjligheten att utnyttja de digitala verktygen är öppen för alla.

Viktigt att kunden vet vad hen är på väg att köpa

Att köparen får all den information som den behöver är A och O, säger Abrahamsson. Man måste verkligen se till att köparen vet vad hen gör och är på väg att köpa.

Än så länge kommer största delen av kunderna på fysiska visningar, resten sköts sedan digitalt, säger Abrahamsson. Men alldeles ovanligt är det inte heller att köparen föredrar ett fullständigt digitalt köp. I sådana fall är det ännu viktigare att se till att köparen vet vad hen är på väg att köpa, säger Abrahamsson.

– Då du litar för mycket på de digitala verktygen kan det hända att något går fel, säger Abrahamsson.

en man som ler mot kameran.
Bildtext Petri Abrahamsson, fastighetsförmedlare vid Aktia Fastighetsförmedling.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

“En fast telefon på skrivbordet och i bästa fall hade man en telefax”

Då Rabbe Holmberg började inom branschen på 1980-talet var läget annorlunda, berättar han.

– Jag klarade mig med en bil och en skrivmaskin. Ganska snabbt kom mobiltelefonen, datorn och slutligen internet, säger Holmberg.

1998 öppnade Holmberg sina första hemsidor på internet.

– Det var en digital revolution, säger Holmberg.

en man som sitter vid sitt arbetsbord.
Bildtext Fastighetsförmedlaren Rabbe Holmberg.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

Enligt Holmberg kommer den digitala utvecklingen bara att fortsätta. Holmberg säger att det vore klokt att förbereda sig som mäklare på att affärer troligtvis kommer att skötas allt mer digitalt i framtiden.

Då Petri Abrahamsson började inom branschen för 23 år sedan såg situationen liknande ut som för Holmberg.

Man fotograferade med en gammaldags kamera för att sedan överföra bilden till en bildbehandlingsbyrå som framkallade bilden. Bilden tejpades i fönstret och fördes in till den lokala tidningen för att annonseras, säger Abrahamsson.

Erik Kietz familj vill inte gå tillbaka till analoga fastighetsköp

För ett år sedan köpte Erik Kietz en fritidsbostad tillsammans med sin fru. Köpet skedde fullständigt digitalt. Att göra köpet ansikte mot ansikte var inte ett alternativ för familjen Kietz, eftersom de levde mitt i coronapandemin. Dessutom var de på semester och befann sig på annan ort.

– När vi väl bestämde oss för att ge ett anbud på fastigheten så gick köpet extremt effektivt, säger Kietz.

Också nästa gång ett fastighetsköp är aktuellt vill familjen göra det digitalt.

– Vi varken behöver gå till banken eller träffa motparten i affären, vilket är bekvämt. Som familj med två barn uppskattade vi också att kunna sköta affären smidigt hemifrån.

en familj på fyra personer i en roddbåt.
Bildtext Fastighetsköparen Erik Kietz med familj.
Bild: Erik Kietz

– Det är en vanesak. Efter vår digitala upplevelse så är vi övertygade om att det här är framtiden, säger Kietz.

Kietz upplevde inte processen som osäker. Alla portaler som de använde sig av online krävde att köparen skulle bestyrka sin identitet med hjälp av bankkoder.

– Den digitala processen kan först kännas ovan, speciellt om du som köpare är van vid de mera traditionella fastighetsköpen, säger Kietz.