Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Dieselbilarna byts ut mot laddningsbara fordon – EU-lagstiftning en drivande kraft bakom förändringen

Uppdaterad 11.07.2022 10:57.
Talvilaatuinen diesel.
Bildtext Diesel var länge ett förmånligt alternativ för många bilister, men idag kostar bränslet nästan lika mycket som bensin.
Bild: Petteri Bülow / Yle

På grund av EU-lagstiftning, stigande bränslepriser och höga bilskatter har allt fler bilägare övergått till att köpa laddningsbara bilar istället för diesel- eller bensindrivna fordon.

På den finska marknaden har de nya dieselbilarnas popularitet sjunkit markant under de senaste åren. År 2015 var var tredje nya bil som registrerades i Finland dieseldriven. Förra året gick under en tiondel av de nya fordonen som registrerades i Finland på diesel.

jämnförelse mellan andelen nya registrerade bilar enligt drivkraft. Bilar som kör på fossila bränslen har minskat i popularitet, medan de laddningsbara fordonen blivit allt vanligare.
Bildtext De laddningsbara bilarna har blivit allt mer populära i Finland under de senaste åren.

Det riktiga trendbrottet bort från bensin- och dieselbilar har hängt ihop med EU:s lagstiftning, som stöder ett ökat antal elbilar. I dag betalar man i EU ingen bilskatt alls på eldrivna fordon, medan bilskatten för bensin- och dieselbilar kan stiga upp till nästan hälften av fordonets egentliga pris.

Tony Saarinen, VD på bilförsäljningsfirman Bifa poserar framför bilar
Bildtext Tony Saarinen menar att många i dagsläget vill byta ut sina gamla dieselbilar mot laddningbara fordon.
Bild: blick.ax

– Andelen dieselbilar var traditionellt ganska stor för 10–15 år sedan. I dag får vi in mycket gamla dieselbilar som folk vill byta ut mot laddningsbara. Och efterfrågan på begagnade dieselbilar har sjunkit betydligt under de senaste åren, berättar Tony Saarinen, VD på bilförsäljningsfirman Bifa på Åland.

I juni slog EU genom ny lagstiftning som gör försäljning av nya bensin- och dieselbilar olagligt efter 2035. Bakom de nya lagarna är EU:s klimatmål, bland annat att unionen ska vara koldioxidneutral år 2050.

Tillgången till ny teknologi är en klassfråga – majoriteten av finländarna har inte råd att köpa laddningsbara bilar

Valet av fordon handlar för många om rent ekonomiska val. I Finland är det genomsnittliga värdet på en personbil runt 7 000 euro, och åldern på bilen ungefär 12,5 år.

begagnad bil
Bildtext För många finländare som vill köpa en bil är ett begagnat fordon det enda ekonomiskt möjliga alternativet.
Bild: yle/monica slotte-wallenius

Men priset och åldern varierar mycket från region till region. I huvudstadsregionen är den genomsnittliga bilen bara 10 år gammal, medan den i Karelen är närmare 15 år gammal.

Jukka Tolvanen, kommunikationschef för Automobilförbundet
Bildtext Automobilförbundets kommunikationschef Jukka Tolvanen menar att alla finländare ska ha möjlighet att köra bil, oberoende av socioekonomisk ställning.
Bild: Autoliitto

– För de flesta finländare handlar det inte om man har råd att köpa en laddningsbar bil eller inte. Det handlar om att man överhuvudtaget har råd att köpa en ny eller begagnad bil, förklarar Jukka Tolvanen, kommunikationschef för Finlands automobilförbund.

Distansarbete och stigande bränslepriser har minskat på bilanvändningen

Under pandemin har möjligheten till distansarbete för vissa minskat på användningen av personbilen för arbetsresor.

De stigande bränslepriserna har främst haft en negativ effekt på semesterresor och andra bilresor för nöjes skull. Trots det är och förblir bilen en vardaglig nödvändighet för många finländare som inte kan arbeta hemifrån.

Nelostien varressa tiekylttejä.
Bildtext På många orter i Finland är avstånden långa och kollektivtrafiken bristfällig. Då är personbilen ofta det enda sättet att ta sig till och från arbetet.
Bild: Isto Janhunen / Yle

– Finland är ett land med stor geografisk areal och gles befolkningstäthet. För många är bilen det enda sättet att ta sig till arbetet och sköta andra ärenden i vardagen. Vi vill se till att ingen blir så hårt påverkad av bränslepriserna eller skatter att de inte längre har råd att använda sin bil, säger Tolvanen.

EU:s lagstiftning ger de stora riktlinjerna – och följderna syns i våra val

EU-flaggan framför EU-kommissionen i Bryssel.
Bildtext EU-lagstiftningen har stora följder i Finland, också när det kommer till bilisternas val av fordon.
Bild: EPA

Efterfrågan hänger ihop med utbudet, alltså hurdana slags fordon som produceras av de stora biltillverkarna. Vad producenterna kan och väljer att producera är i sin tur kopplat till internationell lagstiftning, beskattning och marknadskrafter.

– Utvecklingen till laddningsbara bilar har varit otroligt snabb. Vi sålde vår första laddningsbara bil för 8 år sedan, och i dag är över hälften av de nya bilarna vi säljer laddningsbara, alltså elbilar eller laddningsbara plug-in hybrider, berättar Saarinen på bilförsäljningsfirman Bifa på Åland.

Enligt Saarinen säljs det på Åland främst laddningsbara bilar i dag.

– Övergången till eldrivna fordon har synts väldigt kraftigt på Åland. Förhållandena för laddningsbara bilar är ypperliga här med korta köravstånd. Dessutom har en stor del av befolkningen har möjlighet att ladda bilen hemma, vilket är en stor fördel på en liten ort, menar Saarinen.


Subventioner för elbilar, allt högre skatter på fossila bränslen och den nya EU-lagstiftningen gör att utvecklingen mot allt fler laddningsbara fordon på våra vägar kommer att fortsätta i framtiden.

Priserna påverkar konsumenternas val av fordon

De stigande bränslepriserna påverkar också hur folk tänker när det kommer till att välja fordon. Då man kör bil varje dag blir bilskatten och bränslepriserna viktiga faktorer att ta i beaktande.

Sami Kankaanpää, VD, Rinta-Joupin autoliike
Bildtext Den ryska invasionen av Ukraina påverkade försäljningen av dieselbilar negativt under våren, säger Sami Kankaanpää.
Bild: Rinta-Joupin autoliike

– I mars och april sjönk vår försäljning av begagnade dieselbilar med cirka 20 procent. Men nu på sommaren har försäljningen återgått till ungefär samma nivå som förra året. Prisen på såväl bränsle och själva fordonen är billigare då man väljer diesel över bensin, säger Sami Kankaanpää, verkställande direktör för Rinta-Joupin Autoliike.

Prisnivåerna på nya laddningsbara bilar har sjunkit under de senaste åren, alltså mer eller mindre i samma prisklass som bensin- och dieselbilarna varit tidigare. Bakom den förändringen ligger bland annat de stora tyska biltillverkarnas satsningar på laddningsbara bilar.

Lähikuvassa sähköauton latauspistoke kiinni sähköautossa.
Bildtext I dag är det betydligt billigare att ladda en elbil än att tanka med fossila bränslen.
Bild: Nina Keski-Korpela / Yle

– Var och en har ju olika referensramar då man fattar beslut i privatlivet. Men åtminstone så som prisläget ligger nu med själva drivmedelskostnaden är ju nog elen oslagbart mycket förmånligare än bensin eller diesel, menar Saarinen.

“Alla bilar har en köpare – det beror bara på priset”

Begagnade dieselbilar är i genomsnitt inte särskilt eftertraktade på den finska marknaden i dag. Ändå menar Saarinen att han sällan fått in en bil som han inte kunnat sälja till någon.

– Vi har ännu inte haft en bil på gården som inte skulle ha hitta en ägare. Så länge bilen är i körskick handlar det bara om att hitta ett pris som passar köparen, förklarar Saarinen.

Skrotade bilar på hög.
Bildtext Fordon som inte längre är i brukbart skick ska föras till en nedmonteringsplats, där 95 procent av bildelarna kan återvinnas.
Bild: Christoffer Gröhn / Yle


Fordon som inte längre är i brukbart skick skickas till bildemonteringar för återvinning. På det sättet kan i alla fall vissa delar av fordonen återanvändas, trots att de inte längre är i skick att köra.

Nya dieselbilar ovanliga – men begagnade är ännu ett alternativt för de som behöver större fordon

– De som körde mycket och långa sträckor hade förr i tiden mycket nytta av att äga en dieselbil, eftersom de sparade pengar. Men situationen förändras och i dagsläget har de laddningsbara bilarnas popularitet ökat så mycket att jag inte längre köper in nya dieseldrivna personbilar, eftersom ingen vill köpa dem, förklarar Jere Lähdemäki, försäljningsdirektör på Autoliike Lähdemäki i Vasa.

Dieselmotorn använder mindre bränsle än en bensinmotor. Tidigare var dieselpriserna betydligt billigare än bensin, men i dagsläget är bensin- och dieselpriserna nästan lika höga.

Bränslepriserna anges på en skylt vid en bensinstation, dieselpriset 2,269 euro.
Bildtext De fossila bränslepriserna sköt i höjden efter att Ryssland inledde sitt anfallskrig mot Ukraina i våras.
Bild: Marjut Suomi / Yle

– Jag tror nog att vi ännu kommer att sälja dieselbilar i framtiden. För de som vill ha större bilar, till exempel skåpbilar eller pick-ups, kommer nog dieselbilarna att förbli populära, menar Lähdemäki.