Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Läcka visar hur Uber systematiskt ignorerat lagar – Berners taxireform i linje med Ubers lobbningskampanj

Uppdaterad 10.07.2022 21:47.
Taxiförare demonstrerar mot Uber i Berlin.
Bildtext Uber har haft en aggressiv strategi för tillväxt, samtidigt som bolaget har haft omfattande lobbningsverksamhet.
Bild: AOP

Färdtjänstbolaget Uber installerade en nödbrytare för att kunna stoppa myndigheternas tillgång till bolagets servrar. Nödbrytaren användes i flera länder.

En dataläcka ger inblick i färdtjänstbolaget Ubers täta kontakt med högt uppsatta politiker. Det framgår bland annat att bolaget systematiskt brutit mot lagar för att etablera sig på nya marknader.

Ursprungligen fick The Guardian materialet och delade det med det internationella nätverket för undersökande journalistik ICIJ. Yles redaktion MOT har också granskat dataläckan som fått namnet Uberfilerna, eller Uberfiles på engelska.

Uber har använt sig av en aggressiv tillväxtstrategi och ignorerade medvetet lagar. I många länder krävdes exempelvis taxitillstånd av förarna, vilket bolaget inte brydde sig om. I stället var det interna mottot att det är "bättre att be om ursäkt än om tillstånd".

I flera länder tjänade Uberförarna mindre än den lagstadgade minimilönen. Samtidigt hände det ofta att de utsattes för attacker. Läckan visar i sin tur att Uber såg attackerna som en möjlighet för bolaget att väcka sympatier i medierna.

Nödbrytare för att undvika polisens granskningar

Läckan avslöjar att bolaget hade installerat en "nödbrytare" med hjälp av vilken de kunde stänga av åtkomsten till bolagets servrar så att myndigheterna inte skulle få uppgifter om bolagets verksamhet. Brytaren användes åtminstone i Nederländerna, Frankrike, Kanada, Belgien, Indien, Ungern och Hongkong.

En av Ubers grundare, Travis Kalanick, fattade personligen beslutet att använda nödbrytaren i Nederländerna då polisen gjorde husrannsakan inom Uber.

Jill Hazelbaker, Ubers vice vd med ansvar för samhällskontakter, medger för ICIJ att bolaget har begått misstag.

Hazelbaker säger ändå att Uber i dag "inte är samma bolag som då".

Macron lovade sköta Ubers problem personligen

Läckan visar också hur bolaget hade tät kontakt med en rad högt uppsatta politiker runtom i världen för att främja sina affärer. I USA hade bolaget till exempel tät kontakt med dåvarande vicepresident Joe Biden.

Frankrikes president Emmanuel Macron ska också ha lovat ta hand om Ubers problem personligen, enligt dokumentet. Taxichaufförer protesterade mot Uber år 2015 i Marseille, bland annat genom att bränna bildäck. Myndigheterna i staden bestämde att Uber skulle förbjudas på centrala områden.

Uber tog kontakt med Macron som då var finansminister. Enligt de läckta dokumenten svarade Macron att han "tar hand om saken personligen". Samma kväll drog polisen tillbaka förbudet mot Uber.

Närbild av Anne Berner inne i ett samtal.
Bildtext Anne Berner såg till att driva igenom taxireformen.
Bild: Jarno Kuusinen / AOP

Anne Berners taxireform innehöll "galna idéer"

Yles grävande redaktion MOT skriver också om hur färdtjänstbolaget lobbade för att få till stånd en reform av den finska taxilagen. Enligt dokumenten hade bolaget direkt kontakt med tjänstemännen på kommunikationsministeriet som arbetade med beredningen.

Anne Berner (C) var kommunikationsminister i Juha Sipiläs (C) regering. Berner har en bakgrund inom företagsvärlden och ska enligt Ubers dokument ha varit välvilligt inställd till bolagets mål att förnya taxilagarna i Finland.

Enligt MOT:s uppgifter höll Berner själv hårt i lagberedningen.

Ministeriets tjänstemän ska enligt läckan ha bett om hjälp direkt av Uber för att kunna motivera varför den nya lagen inte skulle innebära "taxidöd" på glesbygden.

Samlingspartiets riksdagsledamot Jukka Kopra, som även är medlem i kommunikationsutskottet, säger till MOT att den första versionen av taxilagen som överläts till riksdagen innehöll så många "galna idéer" att den inte ens hade stöd bland regeringspartierna.

Nivån på beredningen beskrivs som svag. Samtidigt visar läckan att Uber hade lyckats få med så gott som alla sina önskemål i Berners lagförslag.

Lagen genomgick ändå en rad förändringar under behandlingen i kommunikationsutskottet.

Den här texten bygger huvudsakligen på artiklarna "Hoidan tämän henkilökohtaisesti", Emmanuel Macron lupasi – tietovuoto paljastaa, kuinka Uber sai maailman johtajat puolelleen och också Suomalaisten päättäjien ovet aukesivat Uberille – taksialan kaaokseen ajaneen lakiuudistuksen taustalta paljastuu yhtiön lobbauskampanja som ursprungligen publicerades av Yle Uutiset.

Artikeln har uppdaterats den 10.7.2022 klockan 21.47 med uppgifter om Ubers lobbande i Finland och beredningen av den finska taxilagen.