Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Vägbeläggningen förväntas bli ännu sämre då priset på bitumen skjuter i höjden – en orsak Rysslands krig i Ukraina

Uppdaterad 12.07.2022 07:32.
Män och maskiner jobbar med att asfaltera
Bildtext Det är dyrt att hålla vägarna i gott skick.
Bild: Yle/ Fredrika Sundén

Yle har tidigare rapporterat om problem med vägbeläggningar. Nu har det ändå kommit en till bov med i spelet. Bitumen, som är en viktig råvara i produktionen av asfalt, har blivit mycket dyrare på grund av bland annat Rysslands krig i Ukraina.

Bitumen är en oljebaserad produkt som används för att göra asfalt. Virpi Anttila, som är direktör för trafikledshållningen vid Trafikledsverket, berättar att olja har blivit ungefär 70 procent dyrare under de senaste åren.

Anttila säger att Rysslands krig i Ukraina nu har påverkat priset ytterligare.

– Kriget har påverkat tillgången till många material, det här gäller också för bitumen. Också leveranstiderna har förlängts på grund av kriget, säger Anttila.

Företaget Asfalttikallio har också märkt av att bitumen har blivit dyrare. Företaget, som erbjuder asfalteringstjänster, var tvunget att hålla en vecka paus i juni på grund av problem med tillgången till bitumen. Det berättade Asfalttikallios verksamhetsledare Mikko Mäkelä för Helsingin Sanomat tidigare.

Antalet vägar som är i dåligt skick kommer att bli flera

Enligt Anttila har priset för beläggning av vägar höjts med ungefär 30 procent. Därför kan Trafikledsverket belägga mindre även om de har lite mera finansiering.

– Trafikledsverket borde belägga 4 000 kilometer väg varje år om vägarnas tillstånd ska upprätthållas. Annars kommer antalet vägar som är i dåligt skick att öka, säger Anttila.

Förra året kom Trafikledsverket upp till 2 900 kilometer men i år menar Anttila att de endast kommer att landa på 2 300 kilometer. Det betyder att antalet vägar som är i dåligt skick kommer att öka.

De kommande åren ser enligt Anttila tyvärr inte så ljusa ut.

Materialen har blivit dyrare och Trafikledsverket kommer också att få mindre finansiering för upprätthållande av vägar under de kommande åren.