Hoppa till huvudinnehåll

Teknik

Tiktok skulle i dag börja samla in persondata utan samtycke – stoppades av EU

En person håller i en vit telefon. I skärmen syns Tiktoks logo; svart bakgrund med en not och texten "Tiktok".
Bildtext Ifall EU inte sagt till hade alla över 18 börjat få riktad reklam på Tiktok, utan deras samtycke.
Bild: imago images/Xinhua/ All Over Press

I dag skulle sociala mediejätten Tiktok ha infört en ny sekretesspolicy för riktad reklam, men uppdateringen fick rött ljus av EU:s dataskydd.

De italienska dataskyddsmyndigheterna larmade om Tiktoks nya policy på tisdagen, en dag innan den skulle träda i kraft. Enligt dem stred uppdateringen mot europeiska lagar och EU:s dataskyddsförordning GDPR.

Tiktok skulle enligt den nya policyn ha fått tillgång till att samla in data från personer över 18 år, oavsett om de gett sitt samtycke eller inte. På det här sättet skulle de ha levererat riktad reklam till alla över 18 år i EU.

Efter att Italien varnade om saken satte Irlands dataskyddskommission (DPC) stopp för planerna. Det är DPC som har koll på att EU-medborgarnas dataskyddsrättigheter följs.

Tiktok gav med sig

Ett företag som är verksamt inom EU kan få böter på upp till 4 procent av deras globala intäkter ifall företaget bryter mot bestämmelserna.

– Tiktok har nu gått med på att pausa uppdateringen för att låta DPC analysera den, säger DPC i ett uttalande enligt nyhetsbyrån Reuters.

DPC tillade att de diskuterat frågan med de andra medlemsländernas dataskyddsmyndigheter.

Det här är inte enda gången Tiktok undersöks.

Enligt Reuters har dataskyddskommissionen redan inlett två separata utredningar, en som berör applikationens behandling av barns personliga information och en annan som gäller överföring av personlig information till Kina.

Källor: Reuters, AFP