Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

De flesta krockar med elsparkcyklar beror på ovarsamma bilister

En elsparkcykel ligger tvärs över trottoaren mellan en stupränna vid en hus vägg och ett staket som markerar vägarbete.
Bild: Yle/Christoffer Kaski

I sommar har det inträffat en handfull krockar mellan en elsparkcykel och en annan part, visar den österbottniska polisens statistik. De flesta krockar har skett i Vasa eller Seinäjoki.

De flesta olyckorna beror på att en bilist har kört på en elsparkcykel. Olyckorna har inträffat i korsningar och på övergångsställen.

Det är bara de mest allvarliga olyckorna som kommer till polisens kännedom. Akutmottagningarna har tagit emot flera elsparkcyklister som har skadat sig, i de flesta fall har det varit fråga om singelolyckor.

Övning ger färdighet

Äldre konstapel Jonas Lindfors på trafikpolisen i Karleby säger att det ofta handlar om att elsparkcykeln är ett nytt och obekant fordon för föraren. Det samma gäller för den övriga trafiken: bilister och fotgängare.

- Det är bara genom övning och erfarenhet som man kan röra sig tryggt på elsparkcykeln, säger Lindfors.

Det gäller också att beakta situaionshastigheten. Även om man får köra elsparkcykel i högst 25 kilometer per timme betyder det inte att man alltid ska göra det.

- Om det är mycket annan trafik, samt i korsningar, så bör man sakta ner. Samma gäller bilar: i stadscentra får man köra i högst 40 km/h, men det betyder inte att man alltid bör göra det.

Jonas Lindfors anser personligen att elsparkcykeln är ett behändigt fordon att ta sig fram med. Det är bra att till exempel turister på besök i en främmande stad enkelt kan ta sig till olika platser utan bil.

Artikeln är en översättning av "Rikosilmoituksia pohjalaiskunnissa tehty kourallinen – sähköpotkulautakolareissa toisena osapuolena on yleensä auto", skriven av Heini Holopainen