Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Säsongen är igång vid gästhamnarna i Åbolands och Ålands skärgård – bränslepriser har inte påverkat dramatiskt, men färre dagsgäster syns till

Bild av en gästhamn med båtar fast i bryggorna.
Bildtext I Nagu gästhamn är det så gott som fullsatt i juli. Arkivbild.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

Gästhamnar som Yle Åboland pratat med säger att säsongen i det stora hela är som den brukar vara. En del gästhamnar har ändå noterat att de dyrare bränslepriserna lett till att det är färre motorbåtar i rörelse.

Tidigare i sommar tog Yle Åboland reda på hur de stigande bränslepriserna påverkar människors båtåkande och antalet besökare i gästhamnarna. I juni hade säsongen ännu inte riktigt kommit igång – men hur ser det ut nu i mitten av juli? Vi ringde runt till gästhamnar i Åbolands och Ålands skärgård för att kolla läget.

I Nagu gästhamn är säsongen nu igång, berättar hamnkapten Kasper Vienanlinna.

– Vi har inte haft fullbokat varje natt, men allmänt sett är det nog fullsatt nu i juli. Vi har mellan 120 och 140 båtar i hamnen beroende på dagen, säger Vienanlinna.

Också vid Aspö gästhamn har säsongen kommit igång, men lite senare än tidigare år.

– Ett par år tidigare har folk varit ute till havs redan i slutet på maj och i början av juni, men i år var juni betydligt lugnare än tidigare. Men nu har gästerna hittat oss igen och för tillfället har vi cirka 25–30 båtar här. I onsdags hade vi över 70 båtar som kom till en musiktillställning, säger Tore Johansson som är hamnvärd på Aspö.

vy över aspö med hamnplatser och kyrka
Bildtext Säsongen på Aspö började lite senare än den brukar, men nu är den igång. Arkivbild.
Bild: Yle/ Nora Engström

Lugnare i yttre skärgården

Robert Karlman som är hamnkapten vid Sandvik gästhamn på Kökar berättar att sommaren ännu varit relativt lugn.

– Det har nog kommit båtar hit, men den där höjdpunkten för båtarna har nog uteblivit lite, åtminstone ännu. Antagligen är människor på utlandsresa, eller så är de ännu hemma, säger Karlman.

Karlman säger att stamkunderna har hittat till gästhamnen som vanligt denna sommar, men att han noterat att färre motorbåtar och små båtar besöker gästhamnen.

– Motorbåtarna är nog lite sega med att köra ända hit, eftersom vi ligger ganska långt ute i Östersjön, säger Karlman.

Hamnen i Utö med båthus och en lotskutter som speglas i vattnet.
Bildtext Veckan efter midsommar var livligare än den brukar vara på Utö. Arkivbild.
Bild: Linus Hoffman / Yle

Hanna Kovanen, som driver ett bed and breakfast på Utö i Åbolands yttre skärgård, berättar att säsongen börjat bra trots farhågor om färre besökare.

– Det sades ju att det kanske skulle komma mindre motorbåtar, men sedan när juli och semestrarna började så tycker jag nog att det har varit ganska bra med motorbåtar. Före juliruschen började hade vi mera segelbåtar medan motorbåtarna lyste med sin frånvaro, säger Kovanen.

Veckan efter midsommaren var livligare än den brukar vara.

– Vanligtvis blir det tomt i veckan efter midsommar, men då hade vi faktiskt väldigt många båtar här, säger Kovanen.

Färre dagsgäster i gästhamnarna

Robert Karlman säger att de höga bränslepriserna nog har noterats av besökarna i gästhamnen på Kökar, men att många ändå väljer att åka med sin båt.

– Sommaren är ju arbetstagarnas höjdpunkt då de har semester och åker ute i skärgården. Det krävs ganska mycket att de skulle välja att skippa åkandet, säger Karlman.

Tore Johansson på Aspö är inne på samma bana.

– Nog har bränslepriserna en viss betydelse, men å andra sidan ska väl folk ut med båten om de äger en båt, säger Johansson.

Han säger att han ändå har noterat att det är färre motorbåtar i rörelse, och uppskattar att cirka en tredjedel av båtarna som kommer till Aspö gästhamn är motorbåtar.

En båt på en fjärd.
Bildtext I sommar nöjeskör motorbåtarna inte omkring lika mycket, utan många planerar sin rutt mer noggrannt. Bildsättningsbild.
Bild: Lucas Ekblad / Yle

Robert Karlman tror att bränslepriserna har påverkat främst hur de mindre båtarna kör till havs i sommar, och poängterar att vinden har en större påverkan på båtarna som kommer till Kökar.

– I början av sommaren var det bra läge med vindarna, men nu när det har varit nordliga vindar, vilket inte är bra för oss, har man nog märkt att det kommer mindre båtar, säger Karlman.

Karlman får medhåll av Hanna Kovanen på Utö.

– Under första veckan i juli var det tommare på grund av att det var hårda vindar, säger Kovanen.

När det kommer till bränsleprisernas inverkan tycker Kovanen att det främst handlar om en förändring i människors resevanor, och inte så mycket om antalet båtar i rörelse.

– Det är inte så många dagsresenärer här. Istället är det människor som har planerat sin rutt från en plats till en annan, säger Kovanen.

En motorbåt ligger förtöjd i hamnen med motorn upphöjd.
Bildtext Gästhamnarna vittnar om färre dagsgäster, vilket kan vara en följd av de dyra bränslepriserna. Bildsättningsbild.
Bild: Frida Lönnroos

Kovanen har märkt att främst motorbåtarna väljer att stanna längre på Utö.

– Man kanske väljer att övernatta och stanna här i två dagar istället för att bara komma från sommarstugan och åka runt på dagen.

Segelbåtarna stannar i regel bara korta tider.

– De vill ju såklart åka iväg och segla genast när det blåser, säger Kovanen.

Också i Nagu gästhamn har man färre dagsgäster än tidigare, men antalet nattgäster är samma som i fjol.

– Vi har lite fler segelbåtar än motorbåtar här, men det var likadant i fjol. Överlag är det lika mycket motorbåtar här som det brukar vara, så bränslepriserna påverkar främst dagsgästerna, säger Kasper Vienanlinna.

Enligt Vienanlinna påverkar bränslepriserna inte antalet övernattningar, utan vädret spelar då en större roll.