Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Ännu inte massor som flyttar in men: "Jakobstadsregionen har sin story i skick"

En man med glasögon står i ett kontor och tittar in i kameran
Bildtext Jarl Sundqvist på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia.
Bild: Mårten Wallendahl / Yle

Det kommer allt mer positiva signaler från återflyttare som hittar sin plats i regionen igen. Det säger vd Jarl Sundqvist på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia.

Bolaget har funnits med på eller ordnat en rad mässor där folk får bekanta sig med allt från regionens näringsliv till bostadsmarknaden och turistattraktioner.

– Allmänt är stämningen positiv och vårt budskap är att här bor man bra, här lever man bra och här kan man förverkliga sig själv utgående från sina egna förutsättningar, säger Sundqvist.

Ofta är det just personer som jobbat några år i Sverige, Norge eller Danmark som visar intresse för Österbotten igen, enligt Sundqvist.

Läs också: Nu lockar Österbotten inflyttare från Norden – familjen Holmbäck valde Kronoby framför Norge

– De upptäcker att här finns intressanta företag att jobba i, och att man dessutom kan bo och leva bra med barnfamilj i regionen.

För att locka unga vuxna till regionen ska både jobb, skola och dagvård samt bostadsutbudet vara i skick, säger Sundqvist.

– Vi kan inte prata om mängder och massor ännu, men de som har flyttat och är intresserade av att flytta är unga människor som provat på vardagslunken och börjat tänka att det kanske finns andra sätt att bo, leva och tjäna pengar.

Berättelsen: här kan man lyckas och trivas

Enligt Concordias senaste kartläggning finns det jobb för cirka 1 000 personer enbart i Jakobstadsregionen nu eller de närmsta två åren.

– För människor som är i något brytningsskede av sitt liv så har vi möjlighet att komma med goda idéer och förslag om alternativ i vår region.

Sundqvist tycker att regionen har gjort ett gott jobb med marknadsföringen.

– Vår story är i bra skick, berättelsen om Jakobstadsregionen är bra. Den är mångsidig och den har vi tillsammans med kommunerna filat på och lyft fram. Det vi nu behöver göra är att tillsammans ännu mer intensivt och bredare lyfta fram den, vara oftare ute, sprida vårt goda budskap.

Ja vad är berättelsen?

– Att man bor bra här, man trivs här och man har förutsättningar att lyckas här. I korthet är det det.

Ifjol var första gången sedan 2009 som Österbotten tog emot fler från Sverige och Norden än tvärtom. Enligt Sundqvist är det ganska svårt att tolka det, är det bara en slump eller börjar trenden vända.

– Man borde intervjua var och en för att förstå helheten. Men det stärker vår uppfattning om att det finns en dragningskraft som är intressant för unga vuxna som vill tänka på andra sätt att bo och leva i sin framtid.